Baví vás práce? Pozor na workholismus!

O tom, kdo žije svou prací a je jí plně oddán, často řekneme, že je workholik. Označení workholik dokonce mnohdy vyzní jako lichotka. Ale workoholismus je nemoc a postiženému může rozvrátit celý život.

Kdo je nejvíc ohrožen?

Workoholismus neboli chorobná závislost na práci postihuje hlavně lidi s vyšším vzděláním a častěji muže než ženy. Větší riziko vzniku závislosti mají lidé ve vyšších funkcích. Nejvíc ale ohrožuje, kteří prací řeší osobní problémy. Do práce unikají z konfliktní rodinné atmosféry nebo si prací kompenzují komplexy méněcennosti či nízkou sebedůvěru v jiných oblastech. Bývají to lidé osamělí nebo nespokojení v partnerském vztahu, kteří si z práce udělali jedinou náplň života.

Drogu může z práce také udělat strach o místo nebo společnost, která obdivuje jejich výkon a lidi dělí na úspěšné a outsidery podle vydělaných peněz.

Workholici často slibují víc, než mohou splnit, dělají několik věcí najednou, a když nepracují, trpí pocitem viny. Mnoho workholiků po různě dlouhou dobu sklízí úspěchy v práci. Dříve nebo později ale nastává zlom, vyčerpaný workholik nedokáže udržet nasazené tempo a jeho práce není zdaleka tak efektivní jako dříve.

Zdravotní problémy workoholiků

Workholik nezná volné víkendy, natož dovolené. Mobil má neustále u ruky. Takový životní styl se nutně podepisuje na jeho tělesném i duševním zdraví. Mnohý workholik trpí civilizačními chorobami, zejména vysokým krevním tlakem a dalšími kardiovaskulárními chorobami. Běžné jsou bolesti hlavy a zad a poruchy imunity.

Dalším problémem je často stravování. Workholik mu nevěnuje pražádnou pozornost. Prioritou je co nejkratší čas konzumace, aby ho jídlo nezdržovalo od práce. Druhým extrémem je zahánění stresu jídlem, tedy přejídání. V obou dvou případech jsou téměř jistě důsledkem zažívací problémy.

Co to je odpočinek?

Odpočinek je pro workholika velkým luxusem. Spánek omezují na pár hodin denně, lenošení nebo třeba četba zábavné knížky je pro něj něco nepředstavitelného. Mnozí workholici dovedou svůj organismus na hranici totálního vyčerpání.

Jak z toho ven?

Jako u každé závislosti si obvykle workholik nedokáže pomoci sám a potřebuje pomoc odborníka. V první fázi se musí workholik zbavit prvotních problémů, jako je nezdravý přístup k sobě samotnému nebo k okolí a neurovnané vztahy. Pak následuje odvykání, tzv. řízený sestup (downshifting). Je to řízená cesta k dobrovolné střídmosti, která se v důsledku projevuje zjednodušením života postupným omezováním doby strávené prací, odmítnutím vyšší pozice nebo dokonce přestupem na pozici nižší.

Člověk, který se chce své závislosti zbavit, musí dodržovat zásady zdravého životního stylu. Duševní rovnováhu spojit s aktivním pohybem, dostatkem odpočinku a zdravou stravou. Vyléčený workholik si ale musí dát pozor, aby žádnou činnost nepřeháněl, jeho závislost by se mohla projevit jinde.

Jste závislí na práci?

Odpovězte si sami pro sebe na následující otázky:

Pokud jste odpověděli kladně na tři nebo více otázek, měli byste se nad sebou zamyslet. Pokud workholik ještě nejste, jste na nejlepší cestě se jím stát.

http://zivotni-styl.wz.cz