Zdravý životní styl

Zdravý životní styl

Zdravý životní styl je rovnováha mezi výživou a pohybem. Nejvíce svoje zdraví ovlivňujete svým vlastním životním stylem. Celkově určuje naše zdraví životní styl (dlouhodobě a v průměru) z 80 %! Pouze těch zbývajících 20 % je dáno všemi ostatními vlivy ? zejména dědičností a zdravotnickou péčí.

Životní styl je sice mnohorozměrný, zahrnuje velké množství prvků a v nejširším pohledu je to skutečně souhrn všeho, jak vlastně člověk žije – ale vzhledem k efektu na zdraví jsou některé body podstatné, jiné méně.

Co je nejdůležitější?

Nejdůležitější je pouze několik hlavních bodů – oblastí:

  • nekouření,
  • zdravá výživa ( = přiměřená, pestrá a vyvážená),
  • vysoká pohybová aktivita,
  • pouze limitovaná konzumace alkoholu.

Pokud budete tyto 4 hlavní zásady dodržovat, uděláte svému zdraví neuvěřitelně dobrou službu!

Další podstatné věci jsou:

  • dostatek spánku,
  • optimismus a dobrá nálada, radost ze života,
  • vyvarovat se působení škodlivých látek a obecně škodlivých a rizikových faktorů.

Důsledky – jak se zdravý životní styl projevuje na zdraví?

O zdravý životní styl se můžeme snažit, co nám ale potvrdí, žr postupujeme správně? Několik následujících indikátorů nám dá spolehlivou odpověď:

  • přiměřená hmotnost,
  • normální krevní tlak,
  • nízká hladina cholesterolu v krvi,
  • dobrá tělesná kondice a výkonnost, nízká únavnost,
  • svěží a zdravý vzhled,
  • dobrá psychická pohoda,
  • vysoká odolnost vůči nemocem, nízký výskyt nemocí,

Klíčové faktory zdravé stravy

Jezte pestrou stravu

Pro udržení dobrého zdravotního stavu potřebujeme více než 40 různých nutričních látek a žádná potravina nemůže sama o sobě zajistit příjem všech těchto látek. Právě proto je nezbytné konzumovat pestrou stravu (obsahující ovoce, zeleninu, cereálie, obilniny, maso, ryby, drůbež, mléčné výrobky a tuky a oleje) a uvědomovat si, že každá potravina může být součástí zdravé stravy.

Jezte pravidelně

Plánování jídla zamezí vynechávání hlavních denních jídel, což často vede k nedostatečnému příjmu některých nutričních látek. Dodržování určité pravidelnosti je proto důležité zejména pro děti školního věku, adolescenty a starší osoby.

Zvlášť důležitá je snídaně, protože poskytuje energii, která tělo nastartuje po celonočním půstu. Snídaně také dle všeho pomáhá udržovat stálou váhu. Společné jídlo navíc poskytuje možnost rozvoje sociálních a rodinných vztahů.

Vyváženost a střídmost

Vyváženost ve stravě znamená dostatečný, ale ne přehnaný příjem všech výživných látek. Pokud jsou porce přiměřené, není nutné vyhýbat se oblíbeným jídlům či potravinám. Při dodržování principu vyváženosti a střídmosti může každá potravina tvořit součást zdravého životního stylu.

Při přiměřeném příjmu potravy je udržován pod kontrolou energetický příjem (kalorie) a nedochází k přejídání se určitým jedním typem potraviny. Pokud si například dopřejete svačinu s vysokým obsahem tuku, měli byste při dalším jídle sáhnout po potravině s nižším obsahem tuku.

Udržujte si zdravou tělesnou váhu a mějte radost ze života

Určení zdravé váhy může být odlišné pro různé osoby a závisí na mnoha faktorech, včetně pohlaví, výšky, věku a vrozených dispozic.

Dobrým způsobem, jak můžeme zvýšit výdej energie (kalorií), je fyzická aktivita, která také zvyšuje pocit fyzické i duševní pohody. Je to jednoduché: pokud začnete přibírat na váze, jezte méně a buďte aktivnější.

Nezapomínejte na ovoce a zeleninu

Velké množství Evropanů nedodržuje doporučený příjem alespoň pěti porcí ovoce a zeleniny za den. Četné studie dokazují, že příjem ovoce a zeleniny má vliv na snížení rizika vzniku kardiovaskulárních onemocnění a určitých druhů rakoviny. Vyšší příjem těchto potravin má také pozitivní vliv na snížení tlaku krve. Navíc v příjmu ovoce a zejména zeleniny není nutné se nijak zásadně omezovat, protože jsou dobrým zdrojem potřebných nutrientů a většinou mají malý obsah tuku a kalorií.

Za základ svojí stravy zvolte potraviny bohaté na sacharidy

Většina expertů na výživu doporučuje stravu založenou na denním příjmu kalorií, který je alespoň z 55 % tvořen sacharidy. To v praxi znamená, že více než polovina vašeho denního příjmu by se měla skládat ze sacharidových jídel jako jsou obilniny, luštěniny, ovoce, zelenina a cukr. Pro zvýšený příjem vlákniny zvolte celozrnnou formu chleba, těstovin, případně dalších obilnin.

Pijte dostatečné množství tekutin

Dospělá osoba by měla vypít alespoň 1,5 litru tekutin denně. Toto doporučení se zvyšuje v horkém období nebo pro fyzicky aktivnější osoby. Čistá voda je dobrým zdrojem tekutin, ale existují i jiné, příjemnější a přitom zdravé možnosti. K doplnění tekutin si můžete vybrat z nabídky džusů, nealko nápojů, čaje nebo mléka.

Tuky s mírou

Tuk je složkou potravy, která je nezbytná pro dobrý zdravotní stav. Tuky jsou zdrojem energie, a umožňují absorbci, cirkulaci a ukládání v tucích rozpustných vitamínů A, D, E a K. Tuk obsažený v potravinách zajišťuje příjem esenciálních mastných kyselin, které si tělo nedokáže samo vytvořit.

Vysoký obsah tuků ve stravě, zejména nasycených tuků, může mít ale nepříznivý vliv na zdraví a může se projevit nadváhou, vysokým obsahem cholesterolu a zvýšeným rizikem srdečních onemocnění a rakoviny.

Jedním z nejlepších doporučení pro zdravou stravu je omezení (nikoliv úplné vyloučení) tuků, zejména nasycených.

Udržujte si v rovnováze příjem soli

Sůl (NaCl) je tvořena sodíkem a chlorem. Sodík je živina, která je přirozeně obsažena v mnoha potravinách. Sodík a chlor plní důležitou roli při udržování rovnováhy tělesných tekutin a při regulaci krevního tlaku.

Většina lidí přebytečný sodík vyloučí. Nicméně u některých jedinců může nadbytek sodíku vyvolat zvýšení krevního tlaku. Proto u osob citlivých na sůl může snížení obsahu soli ve stravě vést ke snížení rizika vzniku vysokého tlaku.

Proč je fyzická aktivita tak důležitá?

Doporučení zvýšit úroveň fyzické aktivity bezpochyby patří k základním doporučením pro udržení zdravého životního stylu, protože pohyb má nejen vliv na udržení energetické rovnováhy, ale snižuje i riziko vzniku civilizačních chorob.

V posledních letech se objevilo mnoho prací, které vysvětlují pozitivní vliv mírné fyzické aktivity na zdraví člověka. Tyto práce udávají, že alespoň 30 minut fyzické aktivity denně snižuje riziko vzniku obezity, onemocnění srdce, cukrovky, hypertenze, rakoviny tlustého střeva, tj. nemocí, které výrazně přispívají k úmrtnosti Evropanů.

Navíc u dětí i dospělých napomáhá pohyb zvýšení celkové ohebnosti těla, aerobní vytrvalosti, pohyblivosti a koordinace, posiluje svaly a kosti, snižuje úroveň tuku v těle a krvi, snižuje tlak krve a u žen zmírňuje riziko vzniku zlomenin kyčle.

Díky pohybu se budete cítit lépe nejen fyzicky, ale i psychicky.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: