Vítejte v sauně

Vítejte v sauně

Finové říkají, že v sauně se utiší hněv, vyprchá žluč a v člověku se rozhostí pohoda. Ještě jste nikdy nebyli v sauně a rozhodujete se, zda to nezkusit? Přečtěte si, jaké pozitivní účinky sauna má a jak saunování probíhá.

Pravidelná návštěva sauny nepochybně stabilizuje zdraví a spolehlivě odstraňuje fyzickou i psychickou únavu, posiluje obranyschopnost organismu a vede k otužování. Pocením se z těla vyloučí množství škodlivých látek. Pobyt v sauně působí blahodárně na dýchací cesty a některá kožní onemocnění. Přispívá k regeneraci organismu při úrazech. Působením tepla se skvěle uvolňují svaly a klouby. Teplem se také až dvojnásobně zvyšuje proudění krve v těle, čímž se zlepšuje celkové prokrvení organismu a pružnost cév.

Sauna má i podpůrný vliv při dietách. Sauna a pocení sice samy o sobě neznamenají žádný váhový úbytek – vypotíte totiž pouze vodu, kterou je nutné opět rychle doplnit. Ale právě pocení a intenzivní působení tepla napomáhají látkové výměně, což vaši dietu rozhodně podpoří, a je tedy vhodným doplňkem k pohybovým aktivitám.

Optimální teplota v sauně

Pro regenerační účely se doporučuje teplota vzduchu v potírně mezi 80 a 100 °C při relativní vlhkosti 5 %. Vyšší teplota je pro regenerační účely nevhodná. Tato teplota je měřena nejméně 1 m od tepelného zdroje ve výšce 150 cm nad zemí a nejméně 20 cm od stěny. Nejvyšší teplota je u stropu, kde by neměla přesáhnout 110 °C a nejnižší na podlaze – okolo 40 °C.

Doporučená doba pobytu v sauně

Délka pobytu je individuální, většinou se hovoří o délce okolo deseti minut. Je potřeba zdůraznit, že při saunování dětí dochází k přehřátí velmi rychle, a tedy i délka pobytu v potírně musí být úměrně kratší. Spolehlivým ukazatelem skončení pobytu v potírně je nástup mohutného pocení.

Tipy do sauny
  • Sportovci by neměli jít do sauny hned po tréninku. Jejich puls se nejdříve musí dostat do normálu.
  • Když vás obtěžují příznaky nachlazení nebo chřipky, pobyt v sauně raději odložte na jindy. Sauna může naopak nemoc ještě více rozvinout.
  • Odpočinek v sauně bude dokonalý, když jej absolvujete koncem pracovního týdne. Zbavíte se stresu a o víkendu bude vaše relaxace úspěšnější.

Ochlazení

Po přehřátí následuje rychlé zchlazení. I rychlost zchlazení je individuální záležitostí – nejpomalejší účinek má přechod do studeného vzduchu, o něco rychleji působí studená sprcha, nejrychleji potom skok do bazénku se studenou vodou o teplotě 8 - 12 °C.

Opakování

Tento proces - tedy prohřátí a zchlazení - se opakuje dvakrát až třikrát. Větší počet se v regeneraci nedoporučuje. Účinek tepla je možno v potírně zesílit kartáčováním.

Nyní stačí už jen popřát hodně příjemných chvil strávených v sauně...


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: