Vitamin B ? thyaminchlorid

Vitamin B ? thyaminchlorid

Vitamin B je druhý v pořadí, o němž si povíme něco více. Mluví se o něm častěji jako o skupinách vitaminů a souhrnně je označován a prodáván jako B-komplex. Proto se spíše budeme věnovat jednotlivým skupinám.

Obecné vlastnosti

Vitaminy skupiny B jsou dobře rozpustné ve vodě, glycerolu, mírně rozpustné v ethanolu, téměř nerozpustné v etheru, chloroformu a acetonu. Obsahují dusík a účinkují už při relativně malých dávkách. Množství se obvykle udává v mg. Přebytek vitaminu B se eliminuje, neuskladní se v organismu, proto je nutná denní náhrada z potravy.

Mezi nejdůležitější patří: B1 (thiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B6 (pyridoxin), B13 (kyselina orotová), B15 (kyselina pangamová), B17 (laetril), B12 (kobalamin, boitin, cholin, kyselina listová, kyselina pantotenová, kyselina pataaminobenzeoová- PABA).

Rozdělení vitaminu B-komplexu

  • Vitamin B1 ? thiamin
  • Vitamin B2 ? riboflavin
  • Vitamin B3 ? niacin
  • Vitamin B4 ? adenin
  • Vitamin B5 ? kyselina pantothenová
  • Vitamin B6 ? pyridoxal, pyridoxol, pyridoxamin
  • Vitamin B7 ? biotin (vitamin H)
  • Vitamin B8 ? inositol
  • Vitamin B9 ? kyselina listová (folacin, folát)
  • Vitamin B10 ? kyselina para-amino-benzoová (PABA)
  • Vitamin B11 ? cholin
  • Vitamin B12 ? kobalamin
  • Vitamin B13 ? kyselina lipoová
  • Vitamin B14
  • Vitamin B15 ? kyselina pangamová
  • Vitamin B17 ? amygdalin

Některé důležité skupiny

Vitamin B1 ? thiamin

Nejlepším zdrojem vitaminu B1 jsou pivovarské droždí, brambory, fazole, játra, lískové a vlašské ořechy, ryby, vepřové a drůbeží maso.Tento vitamin zasahuje do látkové výměny cukrů, zejména v centrálním nervstvu a ve svalech.

Nedostatek vitaminu B1 se projeví zvýšenou únavností, sklonem ke křečím svalstva, srdečními a trávicími poruchami. Objevují se i dispozice k zánětům nervů.

Vitamin B2 ? riboflavin

Tento vitamin je obsažen nejčastěji v pivovarském a pekařském droždí, mléce, vejcích, tvarohu, bramborech, vepřovém, hovězím a telecím mase.

Nedostatek vitaminu B2 jsou typické : zarudlý (malinový jazyk), zduření rtů, bolavé koutky a poruchy ústní sliznice.

Vitamin B5 ? kyselina pantothenová

Tento vitamin je obsažen v játrech, kvasnicích, mase, rybách, hrachu, mléce.

Tento vitamin je obsažen skoro ve všech tělesných tkáních. Je také zodpovědný za metabolismus rychle se obnovujících buněk kůže a sliznic.

Nedostatkem vitaminu B5 dochází k degeneraci svalů a nervů, proto slouží jako doplňkové léčivo při zánětech četných nervů, u svědivých kožních projevů, u zánětu dutiny ústní všude tam, kde je nutné udržet funkci rychle se obnovujících buněk sliznic a kůže.

Vitamin B6 ? pyridoxin

Zdrojem je opět droždí, brambory, fazole,vepřové maso, vejce, mléko. Dále např. banán, zelí, mrkev, ořechy, kuřata a ryby.

Nedostatek vyvolává pomalé hojení zánětů, zhoršenou regeneraci sliznic.Jeho nedostatek se může projevit i zvýšenou nervosvalovou dráždivostí.

Vitamin B11 ? kyselina listová

Tento vitamin je nezbytný pro obnovu buněk a má význam pro krvetvorbu. Je důležitý i pro funkci nervového systému. Kyselina listová je obsažena v listové zelenině a v játrech.

Nedostatek kyseliny listové může způsobovat chudokrevnost.

Vitamin B12 ? kyanokobalamin

Tento vitamin je nezbytně nutný pro krvetvorbu. Nejlepším zdrojem jsou játra, maso a droždí. Jeho nedostatek způsobuje perniciózní anémii (chudokrevnost).

Denní doporučená dávka vitaminů B

Na závěr shrneme denní doporučené dávky skupin vitaminu B:

  • B1 - 1,4 mg,
  • B2 - 1,6 mg,
  • B6 - 2 ,0 mg,
  • B12 - 0,001 mg,
  • B3 PP - dospělí 10-20 mg ,u dětí od 3 do 12 let do 10 mg,
  • B5 - 10-20 mg,
  • B9 - dospělí a mladiství 150-200 mg, děti ve věku 7-10 let 100 mg, 4-6 let 75 mg, 1-3 roky 25-50 mg.

Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: