Vápník a jeho uplatnění

Vápník a jeho uplatnění

Dalo by se říct, že díky vápníku držíme pohromadě. Je důležitou součástí našich kostí a zubů, zodpovídá za jejich tvrdost a pevnost. Je nezbytný pro mnoho tělesných funkcí, například pro srážení krve a svalovou činnost, snižuje také krevní tlak a působí proti rakovině tlustého střeva.

Dostatečný příjem vápníku během života je prostředkem proti vzniku či alespoň zpomalení osteoporózy (řídnutí kostí). Organismus je nejlépe vybaven ke vstřebávání vápníku a tvorbě kostní hmoty do věku 35 let.

Doporučené dávkování vápníku (mg / den)

Zdroje vápníku

Největším zdrojem vápníku jsou mléčné výrobky ? mléko, jogurt, tvaroh a tvrdé sýry, ryby, zejména sardinky, žloutek, kapusta, brokolice, pórek, špenát, pšeničné otruby, oříšky, luštěniny, neloupaná rýže, citrony, ostružiny, fíky a rozinky.

Pro ukládání vápníku je důležitý správný poměr vápníku a fosforu. Pro děti nejsou kvůli vysokému obsahu fosforečnanů příliš vhodné ve větším množství tavené sýry a nápoje kolového typu.

Vstřebávání vápníku se nejlépe daří v noci, a proto je výhodnější konzumovat sýry odpoledne a večer. Absorpci vápníku napomáhá také vitamin D a kyselina listová. Využití vápníku naopak omezuje vláknina, která urychluje průchod potravy střevem. Je tedy lepší nepřikusovat k jogurtu celozrnné pečivo.

Vápník v potravinách

Orientační přehled obsahu vápníku v mléčných výrobcích (mg / 100 g):

  • Mléko: 120
  • Tvaroh: 100
  • Kysaná smetana: 80
  • Jogurt bez tuku: 120
  • Jogurt 1,5% tuku: 115
  • Eidam 30% tuku: 800
  • Ementál: 1020

Projevy nedostatku vápníku

Dlouhotrvající nedostatek vápníku může vest až k abnormálnímu stavu kostí, např. k osteoporóze u starších osob, zejména u žen po menopauze. Kosti, které nejsou zpevněné dostatečným množstvím vápníku, se snadněji lámou Nízká hladina vápníku v krvi může být také příčinou svalových křečí. U dětí pak k nedostatečné tvorbě kostí a zubů a ke zlomeninám.

K nedostatku vápníku může dojít při jeho sníženém příjmu v potravě v případě jednostranné diety. Při zvýšeném příjmu sodíku (solení), bílkovin, fosforu (limonády), kofeinu (čaj, káva) je zvýšeno vylučování vápníku močí.

Projevy nadbytku vápníku

Předávkování vápníkem přijímaným v běžné stravě nebylo pozorováno. Vápník může ve vysokých dávkách dodávaných např. ve formě potravinových doplňků způsobit zácpu, zvracení, bolesti břicha, časté močení a zvýšenou tvorbu ledvinových kamenů.

S většinou odchylek v příjmu vápníku se vypořádá tělo samo uložením nebo vydáním zásob do kostí nebo vyloučením vápníku ledvinami do moči. Problémy z nadbytku tak vznikají spíše při nedostatečné činnosti ledvin, než nadměrným příjmem vápníku v potravě.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: