Třešně

Třešně

Třešeň patří do čeledi růžovitých (Rosaceae). Vyskytuje se u nás i v plané formě. V lesích v Čechách i na Moravě roste ptáčnice s drobnými nahořklými plody. Třešně v ušlechtilé formě se pěstují po celém světě. Kulaté peckové ovoce pocházející z Malé Asie, odkud jí římský vojevůdce Lukkulus přivezl do Evropy, kde se rychle uchytily na stolech labužníků a toto ovoce rychle zdomácnělo. Lukkulus přivezl do Evropy pouze velmi sladkou odrůdu Asijských třešní. Dnes již ale známe více než tisíc druhů třešní, višní a sladkovišní.

Druhy třešní

Příroda nabízí od žlutých přes růžové, tmavočervené až po černočervené druhy třešní. Dále si můžeme vybírat mezi odrůdami s měkkou, velmi šťavnatou dužinou, lidově řečené srdcovky nebo odrůdy s pevnou dužinou, neboli chrupky. Višně jsou zase pevné a kyselé. Sladkovišně, jsou kříženci mezi třešněmi a višněmi.

Čím prospívají

Třešně obsahují velké množství jódu, jsou proto vhodné pro nemocné se štítnou žlázou a bolestmi páteře. Dále mají 80% vody, vitamin C, E a B, karoten, železo, draslík, hořčík, fosfor, zinek a třísloviny. Višně jsou spíše zdrojem minerálních látek a mají vliv na snižování horečky, posilování kapilár, jsou dobré proti zánětům. Třešně a višně mají mnoho vápníku pro kosti a zuby a pro správnou funkci nervů, železa pro krvetvorbu a dýchání buněk a draslíku, který podporuje vylučování vody z těla.

Třešně jsou ideálním ovocem proti zánětům, parodontóze a artritidě. Umí na sebe vázat škodliviny, které se pak mohou snadněji vyloučit. Pomáhají snižovat nadváhu. Napomáhají hubnutí tím, že neutralizují tukové substance, které se pak nedostanou do sliznice krve. Podporují zdravý vývoj pokožky a pomáhají proti zácpě. Také snižují hladinu kyseliny močové a působí preventivně proti dně. Ale pozor na vodu! Jako všechny peckovité ovoce rychle kvasí, a hrozí nepříjemné zažívací problémy. To platí zvláště u dětí.

Jíst by je měly především ženy, protože právě ty trpí častěji nedostatkem železa.Třešně také obsahují fialová, tmavočervená a modrá přírodní barviva, která mají velmi příznivý vliv i na naše oči. Kombinace karotenu, vitaminů B a C v třešních je ideální prostředek k získání štíhlé postavy a hebké pleti.

Konzumace

Nejchutnější jsou čerstvé, neměli bychom jich však sníst mnoho. Hodí se na přípravu moštů, džemů, kompotů a na likéry i destiláty. Pečeme s nimi bublaniny, ovocné dorty, připravujeme šťávy a sirupy. Velmi oblíbené je rovněž domácí višňové víno.

Plody bez stopky mají poloviční trvanlivost. Po přebrání ovoce rychle zpracujeme nebo sníme, jelikož skladovatelnost je velmi omezená. V chladničce je neuchováváme blízko aromatických potravin, protože přebírají cizí pachy.

Naše tipy

Tvarohový koláč s třešněmi

Suroviny: 500 g třešní, 750 g měkkého tvarohu, 1/8 l mléka, 1 vanilkový pudink, 1 vanilkový cukr, 1 lžíci strouhané, citronové kůry, 3 lžíce citronové šťávy, 2 vejce, 1 lžíci másla, 50 g rozinek, 125 g cukru, hladkou mouku

Příprava: Třešně omyjeme a vypeckujeme. Do mísy dáme tvaroh, mléko, pudinkový prášek, vanilkový cukr, citronovou kůru a šťávu a 2 žloutky. Vymícháme hladký krém. Dortovou formu průměru 24 cm vymažeme rozehřátým máslem. Smícháme rozinky a mouku.. Z bílků ušleháme sníh, přidáme cukr a vyšleháme dotuha. Rozinky a sníh zlehka vmícháme do tvarohového krému, vlijeme do formy a povrch uhladíme. Na vrch rovnoměrně rozložíme třešně a dáme péct.

Pizza s třešněmi

Suroviny: 250 g hladké mouky, špetku soli, 90 g másla, 1-2 lžíce oleje, 80 g cukru, 4 vajíčka, 750 ml mléka, vanilkový cukr, třešně

Příprava: Máslo, 750 g mouky, sůl, olej a trochu vody smícháme a vypracujeme těsto. Dále promícháme zbytek mouky s máslem a vejci, přidáme mléko a vanilkový cukr. Tvárným těstem obložíme vymazanou formu a nalijeme na něj druhé těsto, do kterého nabodáme třešně. Pečeme ve středně vyhřáté troubě asi 45 minut.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: