Topinambur hlíznatý

Topinambur hlíznatý

Topinambur dostal své jméno po indiánském kmeni Tupinambus. Už v 17 století se topinambury pěstovaly v Anglii a poté se rozšířily do Evropy. Jejich výhodnost spočívá v absolutní nenáročnosti jak na zeminu, tak na polohu stanoviště.

Je to trvalá rostlina dorůstající do výšky tří metrů. Na mohutném, někdy rozvětveném stonku s velkými celokrajnými listy rozkvétají na podzim žluté květy. Podle ranosti se topinambury řadí mezi první jarní zeleniny, výborně může nahradit například ředkvičku. Jejích užitkovou částí jsou podzemní hlízy podlouhlejších tvarů, podobné bramborům. Syrové mají křehkou dužinu, mdlé trpce oříškové chuti podobné artyčokům.

Jedlá část, hlízy, se sklízí pozdě na podzim, nebo i v bezmrazé zimě či až brzy zjara.

Čím prospívá

Hlavní význam pěstování topinamburů spočívá v až šestnáctiprocentním obsahu inulinu - cukru vhodném pro diabetiky, který snižuje hladinu krevního cukru. Další léčivé účinky jako například snižování cholesterolu v krvi, regulace krevního tlaku, zlepšování činnosti trávicí soustavy, ochrana jater a ledvin. Hlízy obsahují 1,5 % vlákniny a až 2 % minerálních látek, jsou zde přítomny zásadité soli s draslíkem, fosforem, hořčíkem, hodně železa a obsahují jen velmi málo sodíku! Ze stopových prvků zde nalezneme např. křemík, zinek.

Konzumace

Upravují se stejně jako brambory. Topinambury se dobře odrhnou kartáčkem a buď je necháme ve slupce, nebo je oloupeme (oškrábeme) jako brambory. V celku je klademe do vařící, mírně osolené vody. Můžeme je vařit také v páře, stejně jako brambory. Protože mají vyšší obsah vody než brambory a mohou být po uvaření měkčí, tak je vaříme maximálně 15-20 minut. Můžeme je krájet na kostičky, nudličky, plátky atd.

Dále se dají péci, dusit opékat, smažit jako hranolky nebo jíst syrové. Lze je použít k zapékání, na placky, kaši, dusit je se zeleninou. Podáváme je jako teplý mezichod a jednak jako samostatný pokrm nebo přílohu. Ve studených kuchyních se mohou vařené a dušené použít k přípravě salátu. Jsou křehké a mohou se pojídat i za syrova a jejich poněkud nevýraznou chuť můžeme zvýraznit ochucením. Skladujeme je v plastovém sáčku v lednici, kde vydrží až po dobu jednoho týdne. Pak je již musíme raději spotřebovat, protože se rychle sesychají.

Náš tip: Topinamburový salát

Suroviny: 10 ks topinamburu, 1 lžíce oleje, 1 mrkev, citrónová šťáva, 60 g sterilovaného hrášku, 1 malý celer.

Postup: Topinambury, celer a mrkev očistíme a omyjeme. Zeleninu nastrouháme najemno. Pak ji smícháme s hráškem a ochutíme citrónovou šťávou a olejem. Míchaný topinamburový salát dobře promícháme a můžeme podávat.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: