Solárium

Solárium

V naší zeměpisné šířce není dostatek přírodního UV záření po celý rok, a proto je třeba hledat náhradní řešení. Vedle cestování za sluncem lze zvolit variantu snazší ? návštěvu solária.

Téměř každý zná ten pocit: jestliže se na obloze směje slunce, vyzařuje z nás radost a máme prostě lepší náladu. Blahodárné účinky UV záření na tělo i duši jsou prokázány i po lékařské stránce. Jen na slunci nebo v soláriu - přesněji řečeno účinky UVB záření, dochází v těle k tvorbě vitamínu D3, důležitého prvku pro stavbu kostí a proti osteoporóze. Za spolupůsobení vitamínu D3 se do kostí ukládá vápník. Tomuto "slunečnímu hormonu" se připisují i další pozitivní vlastnosti. Stimuluje imunitní systém, zvyšuje tělesnou výkonnost, zmírňuje deprese a působí silně na srdce a krevní oběh. Také nejrůznější kožní onemocnění, např. akné či lupenka, se zlepšují účinky UV záření.

Typy solárií

Existují dva základní typy solárií. Prvním a nejčastěji používaným typem je solárium horizontální (tzv. ležící). Je určeno pro ty z Vás, kteří si chtějí rychle odpočinou a relaxovat. Druhým hojně používaným typem je solárium vertikální (tzv. stojící), které je jednodušší pro údržbu, čištění a hygienu. Dále se můžete setkat se soláriem, určeným jen pro některou část těla (obličej, nohy atd.).

Co byste měli před návštěvou vědět
  • Do solária choďte zdraví, bez rýmy, nachlazení a teplot, při užívání léku se poraďte s lékařem.
  • Před začátkem opalování odložte šperky a odstraňte make-up.
  • Pro opalování použijte vhodné opalovací krémy – kosmetika pro opalování na slunci není určená k opalování v soláriu.
  • Jednu hodinu před a po opalování v soláriu se nesprchujte, aby nedošlo k přerušení procesu pigmentace.
  • Při opalování v soláriu neležte nehybně, místa nevystavená záření se neopálí.
  • Neopalujte se ve stejný den v soláriu i na slunci.
  • Opalujte se před cvičením, opalovaní poslouží jako příprava na zátěž, svaly se příjemně prohřejí a prokrví.
  • Mezi dvěma opalováními v soláriu je třeba dodržet interval alespoň 48 h.
  • Optimálního zhnědnutí při pravidelném opalování dosáhnete zhruba po 12 opakováních, do solária choďte pravidelně. Další série opalování by měly následovat až po 4 týdenní pauze. Pro udržení dosaženého zhnědnutí kůže stačí 2 opalování týdně.
  • Od určitého stupně slunění již není možné dosáhnout vyššího stupně (to je závislé na typu kůže). Další opalování slouží pouze k udržení již dosaženého zhnědnutí kůže.
  • Při opalování používejte ochranné brýle a zavřete oči.
  • Osoby, které prodělaly operace očí, musí bezpodmínečně používat ochranné brýle UVA.
  • Jestliže máte kožní problémy, konzultujte vhodnost opalování se svým lékařem.
  • Nenavštěvujte solárium, pokud se na Vaší pokožce objevují známky alergické reakce na UV záření.
  • Děti mladší 15 let solária používat nesmějí.
  • Jedním z vedlejších účinků některých léků je zvýšená citlivost kůže na UV záření. Pokud užíváte léky, vždy pozorně prostudujte příbalový leták nebo se poraďte s lékařem nebo lékárníkem.
  • Opalování v soláriu se nedoporučuje pro fototyp č. 1 (viz dále).
  • Pokud je Vaše pokožka po opalování v soláriu spálená nebo na kůži vznikají puchýře, ihned navštivte lékaře.

Určete si Váš fototyp pro solárium

Fototyp č. 1:

Barva kůže: velmi světlá, obvykle s pihami
Vlasy: blonďaté až zrzavé
Oči: modré
Náchylnost ke spálení: Člověk se velmi rychle spálí a nikdy se neopálí.

Fototyp č. 2:

Barva kůže: světlá, někdy se objevují pihy
Vlasy: blonďaté až světle hnědé
Oči: modré, zelené nebo šedé.
Náchylnost ke spálení: Rychlé spálení, slabé opálení, kůže se loupe.

Fototyp č. 3:

Barva kůže: světlá až světle hnědá
Vlasy: hnědé, někdy až tmavě hnědé
Oči: šedé až hnědé
Náchylnost ke spálení: Zřídka se spálí, opaluje se rychle a lehce.

Fototyp č. 4:

Barva kůže: světle hnědá až olivová
Vlasy: tmavě hnědé
Oči: tmavé
Náchylnost ke spálení: zřídka se spálí, opaluje se rychle a lehce.

Fototyp č. 5:

Barva kůže: tmavě hnědá
Vlasy: tmavě hnědé až černé
Oči: tmavé
Náchylnost ke spálení: téměř nikdy se nespálí, opaluje se rychle a lehce.

Doporučená doba opalování v soláriu

Není přesně určená doba opalování. Vše záleží na typu solária a samozřejmě na Vašem fototypu. Ale všeobecně lze říci, že zpočátku by opalování mělo trvat kratší dobu (zhruba 5 minut) a postupně čas zvyšovat. Mezi opalováním by měla být alespoň jednodenní pauza.

Jak dlouho opálení ze solária vydrží?

V tomto případě zase záleží na Vašem fototypu a na intenzitě opalování. Ale udává se, že po posledním slunění v soláriu, Vám opálení vydrží zhruba 2 – 4 týdny.

Kosmetické přípravky do solária

Existuje celá řada přípravků určených pro používaní do solárií. Jsou rozděleny podle fototypů, intenzity opalování, některé jsou učeny pro celé tělo, nebo pouze na obličej. Jiné jsou s přídavkem betakaroténu atd.

Léčebné účinky solária

Opalování v soláriu příznivě působí na některá kožní onemocnění jako je lupénka, akné, neurodermitida nebo problémy s klouby a někteří lékaři ho svým pacientům doporučují.

Solárium v těhotenství

Pokud Vám lékař nenakáže chránit se před přírodním slunce, můžete do solária chodit. Nutností však je, vyvarovat se dlouhým ozařováním, čímž zabráníte všeobecnému zatěžování těla.

Solárium v ročních obdobích

Jaro - Solárium na jaře působí proti jarní únavě, připravuje kůži na léto a vytváří kožní ochranu proti záření.

Léto - Nejčastějším důvodem návštěvy solária v létě je příprava na dovolenou.

Podzim - Podzimní solárium prodlužuje léto, dodává zdravý vzhled kůži a zdraví na zimu.

Zima - V zimě solárium podporuje zdraví a dodává energicky aktivní vyzařování.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: