Sójový sýr tofu

Sójový sýr tofu

Tofu se do Evropy rozšířil z Číny. Vyrábí se rozemletím uvařených sojových bobů, ze kterých se vylisuje sojové mléko, které se pak sráží nerostným syřidlem (solí Nigari). Je oblíbenou pochoutkou vegetariánů a těch, kteří se zajímají o zdravou výživu.

Obsahové látky

Obsahuje velké procento nenasycených mastných kyselin, je zdrojem vápníku, hořčíku, železa, vitamínů skupiny B a E. Obsahuje velké množství lehce stravitelných bílkovin a jen velmi málo sacharidů a tuků. Důležitá informace je, že neobsahuje žádný cholesterol.

Čím prospívá

  • Tofu je velmi výživnou a na rozdíl od samotných sójových bobů lehce stravitelnou potravinou.
  • Pro svůj vysoký obsah bílkovin lze považovat za kvalitní náhradu masa, nízký obsah tuků a sacharidů jej činí také vhodnou dietní pochutinou.
  • Tofu je pro svůj vysoký obsah vápníku vhodný jako prevence proti osteoporóze a pro děti pro zajištění jejich správného růstu a vývoje svalů a kostí.
  • Dále je vhodné pro lidi s vysokým krevním tlakem nebo srdečním onemocněním ? látka lecitin totiž pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v těle.
  • Protože neobsahuje lepek ani laktózu, mohou si její konzumaci dovolit i lidé, kteří trpí alergií na tyto látky.
  • Ženy by měly sójový sýr zařadit do svého jídelníčku také pro vysoký obsah fytoestrogenu, který má pozitivní vliv na harmonizaci hormonální hladiny, a působí tak jako prevence proti rakovině prsu a úleva při menstruačních potížích a menopauze.
  • Tofu je velmi vhodné pro konzumenty, kteří mají bezlepkovou dietu.

Tofu v kuchyni

Čerstvé tofu voní a má krásný bílý vzhled. Tofu skladujeme v lednici, nespotřebovaný zbytek pak nejlépe v čerstvé studené vodě. Vodu denně vyměňujeme a spotřebujeme maximálně do tří dnů.

Tofu se prodává ve dvou variantách.

Měkké tofu připomíná svým vzhledem pudink a hodí se pro přípravu omáček, polévek, zmrzlin nebo koláčů.

Tvrdé tofu zase můžeme dusit, smažit, opékat, grilovat nebo nakládat.

Přírodní tofu chutná neutrálně, dokáže však vstřebat chuť a vůni přidaných ingrediencí. Můžeme jej marinovat s česnekem, zeleninou, chilli papričkami, bylinkami, různými druhy koření ? nebo ochucené varianty zakoupit přímo v obchodě.

Existuje obrovské množství způsobů, jak tofu v kuchyni upravovat. Jeho příprava je nenáročná a rychlá. Tofu lze krájet na nudličky, kostky, strouhat, drobit nebo mixovat. Před smažením je vhodné plátky tofu položit na ubrousek a zatížit. Zbaví se tak přebytečné vody. Pokud potřebujeme tofu měkké, např. na krémy či pomazánky, dáme ho na 10 minut do vařící vody.

Náš tip: Tofu smaženky

Příprava: Tofu natural nakrájíme na kostky. Namočíme na 10 minut do sojové omáčky. V kastrolku rozehřejeme sojový olej a vsypeme do něj tofu. Každý kousek dobře osmažíme. Podáváme s vařenou zeleninou.

Náš tip: Řecký salát

Příprava: nakrájíme 3 ks rajčat, 2 ks okurky, 2 ks ochuceného tofu, 1/2 červené cibule, olivy

Zalijeme dresinkem a necháme 1 hodinu naležet.

Dresink: 1/2 šálku olivového oleje, 1/4 šálku jablečného octa, 2 lžičky soli, 1 lžička bazalky, 1/2 lžičky oregana.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: