Snídaně ovlivní celý Váš den

Snídaně ovlivní celý Váš den

Snídani sněz sám, oběd daruj svému příteli a večeři svému nepříteli. (přísloví) Energetická hodnota snídaně by měla být tvořena 20-25 % z celkového denního příjmu energie. Snídaně by měla být pro každého pozitivním startem do nového dne. Patří k nejdůležitějším jídlům dne, protože dodá tělu tekutiny a živiny, které se mu nedostávaly během spánku.

Na snídani bychom si měli ráno vyhradit alespoň patnáct, v ideálním případě třicet minut času. Není to ztráta času. Ten, kdo ráno posnídá, se umí lépe soustředit a je klidnější.

Co snídat

Snídat bychom měli především celozrnné pečivo a nejrůznější cereálie, jako třeba müsli, cornflaky, ovesné vločky a podobně. Obsahují vitamíny, minerály a další užitečné látky včetně vlákniny, ale také tzv. pomalé cukry, které nás zasytí na delší dobu, aniž by nám dodaly příliš mnoho kalorií. Cereálie je dobré míchat do jogurtu.

Lžičkou medu můžeme nahradit sladkosti i kávu, protože dodá tělu, hlavně mozku, palivo ? rychlé i pomalejší cukry. Dále bychom neměli opomenout ovoce a zeleninu, kvůli vitamínům, antioxidantům, snadno vstřebatelným cukrům a vláknině. Jogurty a zakysané mléčné výrobky našemu tělu dodají vápník, bílkoviny a prospěšné baktérie. Dobrou snídaní je i tmavý chléb s máslem nebo rostlinnými tuky, ovesná kaše, rýžový nákyp a mléko.

Velmi důležité je jíst v klidu. Pokud jíme příliš rychle, obvykle toho do sebe dostaneme víc, než je nutné. Tělo totiž potřebuje určitou dobu, než zaznamená, že má dost, a upozorní nás na to. A tak ve spěchu zkonzumujeme více jídla, než bychom měli.

Co vypít

Organismus potřebuje hned po ránu dostatečný příjem tekutin. V České republice se v lepším případě snídá čaj, v horším káva. To je obvykle všechno, co do sebe z tekutin vpravíme. Měli bychom ale vědět, že káva je sice nápoj, ale působí močopudně a organismus odvodní. Proto bychom si ke kávě měli dát nějakou jinou tekutinu, například minerálku, sodovku nebo obyčejnou vodu.

Proč snídani nevynechávat

Mnoho lidí žije v domnění, že snídaně je zcela nepodstatná. Ačkoliv se to nezdá pro snídani je mnoho důvodů, proč ji nevynechávat.

Pokud dochází k opomíjení snídaně a našim prvním jídlem je až oběd, dochází k nerovnoměrnému příjmu energie. Organismus potřebuje mít stálý příjem energie, aby s ní mohl hospodařit v průběhu celého dne. Pokud je našim prvním jídlem až oběd, tak logicky vzato od večeře (cca kolem 19. hod) nám uplyne více než 17 hodin. Organismus postrádá stálý přísun energie a "přepíná se" na úsporný režim ? tzn. jakákoliv následně přijatá energie musí být uložena do zásoby, aby byl organismus připraven na další očekávané hladovění. Tak si nevědomky zaděláváme na obezitu.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: