Přírodní sladidla

Přírodní sladidla

Některá přírodní sladidla mohou být dobrou náhradou za rafinovaný cukr jak pro vaření, tak i pro pečení. Poskytují mnohem výraznější, komplexnější vůně a chutě. Většina z nich, na rozdíl od bílého cukru, obsahuje i malé množství vitaminů a minerálů. Navíc jsou mnohem šetrnější k našemu metabolismu a ke kolísání hladiny krevního cukru.

Javorový sirup

Javorový sirup je přírodní produkt, které se získává z čisté javorové mízy. Vyrábí se pouze v severních státech a jeho produkce je velmi malá. To činí javorový sirup jedním z nejdražších sladidel.

Obsahuje cukr, který nejde přímo do krve, ale je vstřebáván střevními stěnami, takže nezatěžuje slinivku tak jako cukr. Obsahuje z 60 % sacharózu a zbytek jsou invertní cukry. Je bohatý na draslík, železo a vápník a obsahuje stopová množství některých dalších minerálů.

Je výborný na palačinkách, vaflích, toastech, sušenkách, připravují se z něj nejrůznější cukrovinky, lízátka, bonbony, používá se na dezerty, do perníků a dortů.

Fruktóza

Fruktóza je cukr nacházející se v ovoci, a to většinou v koncentraci kolem 1 – 7 % (i když některé druhy ovoce ho mají podstatně více). Je na pohled podobná klasickému bílému cukru, ale je dvakrát sladší - půl lžičky fruktózy odpovídá asi jedné lžičce bílého cukru. Fruktóza je ve skutečnosti nejsladší jednoduchý cukr, sladší než glukóza či galaktóza. Do krve se uvolňuje pomaleji, protože není k jejímu rozkladu používán inzulín, ale enzymy ve střevech, a kolísání hladiny krevního cukru je menší. Pro diabetiky, hypoglykemiky nebo hyperglykemiky, ale i všechny zdravé jedince je tudíž vhodnější než sacharóza.

Výhody přírodních sladidel
  • mohou obsahovat prospěšné enzymy
  • mají výraznější chuť a aroma
  • obsahují vitaminy a minerály
  • jsou šetrnější na metabolismus a hladinu cukru v krvi

Med

Toto přírodní sladidlo má vysoký obsah minerálů a zdraví prospěšných látek. Obsahuje železo, zinek, mangan, jod, vitaminy B2, B6, C pantothenovou kyselinu, biotin. Kolem 40 % cukru v medu je fruktóza. Pomáhá při nachlazení, uklidňuje nervy a posiluje celý organismus.

Med je mnohem zdravějším zdrojem energie než rafinovaný cukr. Na rozdíl od něj obsahuje glukózu, takzvaný hroznový cukr a navíc ještě některé vitaminy, draslík, enzymy a baktericidní látky. Tyto složky však zůstanou zachovány pouze do 40 °C. Med by se proto neměl zahřívat na vyšší teplotu, ochucujeme jím tedy zchladlé čaje a pokrmy. Dá se jím osladit spousta jídel – pudinky, krupičné kaše, jogurty, koktejly, ovocné směsi, ale i klasické pokrmy jako například rajské omáčky, dušené zelí, salátové zálivky.

Sladový cukr

Cukr z ječného sladu je ze 65 % maltóza, díky čemuž se resorbuje poměrně pomalu a nezpůsobuje velké kolísání hladiny krevního cukru. Většinou obsahuje malé množství vitaminu B a některých minerálů.

Ječmen, z něhož se získává, se nejprve nechá naklíčit, protože naklíčený obsahuje enzymy potřebné k přeměně škrobů v zrnech. Klíčky jsou často sušeny a vzniká z nich prášek nazývaný slad.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze:

  • 2014-08-08 15:02:09xylitol |xylitol