Potravinová pyramida

Potravinová pyramida

Potravinová pyramida, neboli též pyramida zdravé výživy je v poslední době stále častěji skloňovaný termín. Týká se zdravého stravování a konzumace různých druhů potravin.

O co jde?

Jde vlastně o doporučení odborníků ohledně správného stravování. Toto doporučení spočívá v poměrném rozdělení množství jednotlivých typů potravin a jejich znázornění ve stejném poměru, v jakém je vhodné jejich konzumace. Hlavní výhodou je nenásilnost tohoto grafického znázornění, a to právě v podobě pyramidy.

Umístění v pyramidě o každém typu potravin na první pohled řekne, jak často si danou pochoutku můžeme dovolit. Čím blíže je potravinový typ základně pyramidy, tím větší zastoupení by v našem jídelníčku měl mít. Naopak čím blíže vrcholku pyramidy, tím sporadičtější konzumace se doporučuje. Na jedné úrovni dále můžeme pro podrobnější rozdělení postupovat zleva doprava. Vlevo jsou tedy potraviny, které si můžeme dopřávat častěji.

Potravinová pyramida prochází neustálým vývojem. Odborníci reagují na celkový zdravotní stav populace v České republice, ale i na nové poznatky vědy.

Potravinová

Patra pyramidy

Základnu pyramidy tvoří obiloviny včetně pečiva, těstoviny a rýže. Z toho plyne, že tyto typy potraviny by měly být nejširší složkou jídelníčku.

V prvním podlaží najdeme zeleninu a ovoce (bráno zleva). Zelenina by tedy měla mírně nad ovocem převládat.

Ve druhém podlaží vlevo se nachází mléko a mléčné výrobky. Vpravo od mléčných výrobků leží maso, vejce a luštěniny.

Úplně na vrcholu najdeme veškeré potraviny, jejichž základem jsou tuky nebo jednoduché cukry. Těmi bychom měli stravu spíše jen zpestřit. Do této skupiny patří překvapivě také sůl.

Základní doporučení správné výživy

  • Jezte pravidelně 5× denně. Strava rozložená do více menších jídelních dávek napomáhá k udržení výkonnostní rovnováhy.
  • Energetický příjem by měl být v rovnováze s energetickým výdejem. Pokud je příjem energie vyšší než její výdej, dochází nezbytně ke zvyšování tělesné hmotnosti.
  • Dbejte na pravidelnou konzumaci zeleniny a ovoce. Denní doporučená dávka je 500 g, přičemž ovoce je vhodné konzumovat ráno a dopoledne a zeleninu večer. Celkově by mělo být zeleniny více. Pozor také na ovoce s vysokým obsahem jednoduchých cukrů.

Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: