Paprika

Paprika

Paprika (Capsicum) je rod rostlin z čeledi lilkovitých (Solanaceae). Podle upotřebení plodů papriku dělíme na zeleninovou (jí se dužnaté oplodí) a kořeninovou (chilli papričky, feferonky). Podle typu rozeznáváme papriky velkoplodé, širokoplodé, dlouhoplodé a drobnoplodé.

Plody mají rozmanitou barvu ? od bílé, žlutobílé, žluté, zelené, tmavě zelené, oranžové, červené až po tmavě červenou.

Původ

Paprika pochází za střední Ameriky a z Mexika. V Evropě se poprvé objevila až v 19. století. Dnes se pěstují na celém světě, i u nás v teplejších oblastech. Celý Balkánský poloostrov přijal papriku za svou, a třeba v Maďarsku a Bulharsku se stala národní pochutinou.

Obsahové látky

Z minerálů papriky obsahují sodík, draslík, fosfor, hořčík, vápník, železo, zinek. Dále pak vitamíny C, provitamin A, obsahuje vitaminy B1, B2, niacin, kyselinu listovou, vitamin E. Pálivost papriky způsobuje alkaloid kapsaicin, který posiluje obranyschopnost organismu proti infekcím a pomáhá při žaludečních a střevních infekcích.

Čím prospívá

  • Posiluje cévy
  • mírní bolesti žil
  • posilují srdce a krevní oběh
  • podporuje chuť k jídlu
  • zlepšuje zrak
  • je prevencí migrén
  • zpevňuje vazivové tkáně
  • posiluje sliznice v těle.

Pro organismus je nejlepší papriky konzumovat v čerstvém stavu. V tom případě je dobré pokapat ji trochou oleje, aby tělo mohlo lépe využít betakaroten. Pro někoho mohou být hůře stravitelné, proto se musí drobně nakrájet nebo oloupat.

Paprika v kuchyni

Paprika se jí syrová nebo tepelně upravovaná. Čerstvé papriky se přidávají do salátů. Také se dají nakládat nebo sušit.

Jsou-li sklizeny ve správném stupni zralosti, vydrží dobře uložené nejméně deset dní svěží. Zákazník by měl také raději preferovat produkci z našich zemí. Papriky jsou totiž citlivé na dopravu a dlouhý transport i delší pobyt ve velkoskladech jejich nutriční hodnoty rychle snižují.

Pokud člověk sní pálivou papriku, doporučuje se nezapíjet vodou, ale tomatovou šťávou či džusem. Pomoci může i citrón, jenž pálivost neutralizuje.

Náš tip: gratinovaná paprika

Suroviny: 2 červené papriky, 30 ml panenského olivového oleje, 60 ml čerstvé strouhanky, 1 nakrájený stroužek česneku, 5 ml scezených nakládaných kaparů, 10 nahrubo nakrájených černých oliv bez pecek, 15 ml nasekaného čerstvého oregana, 15 ml nasekané čerstvé petrželky, čerstvě mletý černý pepř a sůl.

Příprava: papriky položíme na rozpálený gril a opečeme do černa, pak je vyjmeme a vložíme do igelitového sáčku a necháme vychladnout. Studené papriky oloupeme, rozpůlíme, zbavíme semínek a podélně nakrájíme. Trochou oleje vymastíme malý pekáček a papriky do něj vložíme. Navrch nasypeme zbývající suroviny, pokapeme zbytkem olivového oleje, opepříme a osolíme. Vložíme do trouby předehřáté na 200 stupňů a pečeme asi 20 minut, dokud strouhanka nezměkne. Ozdobíme čerstvými bylinkami a ihned podáváme.

Náš tip: papriky zapečené se sýrem

Suroviny: 4 větší čerstvé papriky, 3 lžíce sádla, 200 g tvrdého sýra typu eidam (nakrájený na kostičky), 4 vejce, špetka mletého pepře, sůl dle chuti

Příprava: papriky omyjeme, podélně rozkrojíme, odstraníme jádřince a rozložíme do sádlem vymazané zapékací mísy. Nakrájený sýr rozdělíme do připravených půlek paprik. Vejce rozšleháme se solí a pepřem, nalijeme na papriky a v předehřáté troubě zapečeme, až vejce ztuhnou. Podáváme s čerstvým pečivem.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: