Otužování

Otužování

Chladná voda výrazně působí na psychiku člověka, povzbuzuje sebedůvěru, uspokojení z překonání teplotní bariéry. V případě nemocí z nachlazení platí, že otužilý člověk má větší naději, že neonemocní. Pokud přece onemocní, pak má nemoc lehčí průběh a dříve odezní. Prospívá všem bez ohledu na věk.

Zásady otužování

  • Otužování není vhodné pro nemocné, zvláště pak pro jedince se srdečními potížemi.
  • Otužování se může věnovat každý, jehož zdravotní stav to dovolí, až do pozdního věku.
  • S otužováním je vhodné začít už u malých dětí, se zimním plaváním potom u otužilých jedinců od patnácti let výše.
  • Děti a starší lidé se mají otužovat mírněji.
  • Neotužujte se krátce po sportovním výkonu.
  • Nadměrné oblékání a přetápění místnosti vaši otužilost snižuje, proto se obojímu vyvarujte.
  • Ihned po otužování se pořádně osušte (třením ručníku podpoříte prokrvení organismu) a oblečte.
  • Začínáme od méně intenzivních prostředků a pokračujeme k intenzivnějším, zvyšujeme i dobu otužování.
  • Otužování je vhodné provádět několikrát denně.

Příznivé účinky otužování se projeví nejdříve za tři až čtyři týdny. Pokud bychom s otužováním přestali, zvýšená otužilost by během několika týdnů opět poklesla. Proto je důležitá soustavnost. Po delším přerušení otužování (kvůli nemoci, zranění, pobytu v teplých krajích apod.) je třeba začít téměř od začátku.

Jak začít

Při prvním otužování to nepřehánějte. Nejdříve se sprchujte vlažnou vodou, pak postupně přidávejte podíl vody studené. Doporučuje se sprchovat se studenou vodou každé ráno, ale takto se můžete otužovat i večer.

Nejúčinnější je studená koupel v potoce, řece, moři apod. Co však rozhodně nelze doporučit, je naplnit si vanu studenou vodou a ležet v ní. Nedostatek místa ve vaně totiž neumožňuje intenzivnější pohyb a tělo bez pohybu by snadno nežádoucím způsobem prochladlo.

Jak dlouho má probíhat otužování vodou

Sprchování 1 až 2 minuty. Doba koupele v přírodě bude trvat podle toho, jaká je teplota vody, vzduchu a jaké úrovně otužilosti již koupající dosáhl.

Čím otužování prospívá

Stimuluje látkovou výměnu, aktivizuje organismus, zlepšuje chuť k jídlu a navozuje pohodu tělesnou i duševní. Otužování pomáhá proti bolesti zad. Působí proti nemocím z nachlazení, ale také proti alergiím, vředové chorobě, vysokému krevnímu tlaku a některým nervovým chorobám či psychickým poruchám. Otužování umožňuje lépe se přizpůsobit teplotním výkyvům okolí. Posiluje celý imunitní systém a pomáhá tak lépe zdolávat všechny nemoci.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: