Nordic Walking

Nordic Walking

Nordic Walking (severská chůze) je celosezónní sportovní aktivita, nenáročná na naučení a vhodná nejen pro zlepšení kondice a redukci váhy, ale také výborná jako součást rehabilitace po úrazech. Nordic Walking může vykonávat každý, výkonnostní sportovec i začátečník, mladý člověk i lidé v pokročilém věku.

Kde vznikl

Kolébkou tohoto nového sportovního odvětví je Finsko. Zde se Nordic Walking vyvinul velmi rychle v lidový sport. Vlna nadšení se rozšířila po celé Skandinávii a pak i do střední a jižní Evropy. Tento sport je možno provozovat celý rok, kdekoliv a ve všech věkových a výkonnostních skupinách, protože jeho sportovní úroveň lze velice lehce přizpůsobit vlastní sportovní úrovni. Ve Finsku se tímto způsobem pravidelně pohybuje celá pětina všech obyvatel.

Co potřebujete?

Kromě hůlek a slušnější obuvi nepotřebujete žádné jiné speciální vybavení.

Hole

Český trh nabízí širokou škálu Nordic Walking holí, od jednodušších a levnějších, určených pro začátečníky až po vysoce kvalitní, určených pro výkonnostní sportovce. Důležitá je správná délka holí, vypočítá se vynásobením tělesné výšky faktorem 0,68. Všeobecně se začátečníkům doporučují hole kratší, pokročilým delší.

Obuv

Nejméně důležité pro severskou chůzi, ale i pro jakoukoliv jinou i procházkovou chůzi je správná obuv. Obuv volíme v závislosti na terénu i ročním období, ale nesmíme zapomenout, že nesprávně zvolená obuv se nám pořádně, dříve či později vymstí a naše tělo potrápí. Nepříjemné bolesti zad, šlach a kloubů nás pak mohou od dalších pohybových aktivit odradit a to by bylo určitě škoda.

Proč právě Nordic Walking?

Běžná chůze představuje přibližně 130 tepů za minutu oproti tomu chůze s holemi až 147 tepů za minutu, to znamená zvýšení tepové frekvence o 13 %.

Při používání holí se neustále střídá napětí a uvolňování svalstva paží a ramen, a tak se zvyšuje prokrvení celé horní části těla.

Horní část těla přitom přebírá až 30 % práce nohou, čímž dochází k optimálnímu rozložení pohonné síly na celé tělo.

V důsledku namáhání krční, ramenní oblasti a oblasti horních končetin dochází ke zvýšení mobility, hybnosti těchto partií a zvýšení pohyblivosti v oblasti krční páteře.

Aktivizují se svaly předloktí, svaly zadní části ramenního svalu, velký prsní sval, široký sval zádový, čili svalové skupiny, které při chůzi bez hůlek zůstávají pasivní.

Uvolňují se dýchací svaly.

Zlepšuje se krevní oběh a celkovou kondici organismu.

Používání hůlek redukuje zátěž kyčlí, kolen i kotníků, nedochází k jejich přetěžování a díky opoře rukou se snižuje i možnost zranění, uklouznutí, podvrtnutí, pádu.

Zapojuje se při ní celé tělo a navíc se posiluje i srdce, plíce a krevní oběh.

Kalorický výdej při Nordic Walkingu je o 30 až 40 procent vyšší než při běžné chůzi, takže je to ideální pro snižování nadváhy.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: