Na počátku bylo vejce

Na počátku bylo vejce

Ve starověku považovali někteří filozofové vejce za symbol světa (skořápka představovala zemi, bílek vodu, žloutek oheň a v oblém konci vajíčka byl uzavřen vzduch). My si povíme o vejcích něco více.

Vaječný bílek tvoří asi dvě třetiny likvidní váhy celého vejce, zatímco na žloutek připadá asi třetina. Čerstvý bílek v syrovém stavu není úplně průhledný, protože obsahuje vyšší množství oxidu uhličitého. Jak vejce stárne, oxid uhličitý postupně uniká a vejce se stává průhlednější.

Čím prospívají

Vejce má skvěle vyvážený obsah nutričně cenných látek. Kromě céčka v něm jsou zastoupeny všechny ostatní vitamíny, významnost pak řady B, ale i minerály (hlavně železo, fosfor a draslík) a stopové prvky (selen). Jejich množství lze ovlivnit složením krmiva, například se tak zvyšuje koncentrace vitamínu E či jódu.

Jedno vejce pokryje i patnáct procent denní potřeby bílkovin. Navíc lidské tělo dokáže využít výživné látky v něm obsažené až z pětadevadesáti procent.

Žloutek

Je jedním ze zdrojů vitaminu D, který je nezbytný pro tvorbu vápníku. Jeho nedostatek vede k častým zlomeninám. Žloutek je ale zároveň i zdrojem cholesterolu ? obsahuje ho 220-240 mg.

Bílek

Obsahuje bílkoviny, které se šleháním uvolňují, zvětšují svůj objem a v teple se rozpínají. To je princip kypření těsta šlehanými bílky. Bílek neobsahuje žádný tuk ani cholesterol.

Skořápka

Může mít různé zbarvení. Není pravda, že bílá vejce jsou kvalitnější než hnědá (nebo naopak). Hnědá mají o něco silnější skořápku, jinak jsou na tom obsahem nutričních látek stejně.

Velikost vejce

Velikost vejce je ovlivňovaná hmotností a rasou slepice, ale i jinými faktory jako teplotou, úrovní stresu slepice a výživou. Záleží i na stáří slepice, čím je starší tím větší vejce snáší.

Jak se třídí podle velikosti

  • XL (velmi velká) ... více než 73 g
  • L (velká) ... 63 g -73 g
  • M (střední) ... 53 g - 63 g
  • S (malá) ... méně než 53 g

Jakou má vejce trvanlivost

Doba minimální trvanlivosti činí 28 dní od data snášky. Během prvních devíti dnů jsou vejce vhodná k přípravě na měkko, pro výrobu majonézy a ušlehání sněhu. Od tohoto data bývá lepší využít je hlavně k vaření, do těsta nebo na omelety.

Obavy ze salmonely

Bohužel se v poměrně nedávné době zjistil výskyt bakterie salmonely i v neporušených vejcích (bakterie salmonely jsou přítomné ve střevech slepice). Dříve se předpokládalo, že salmonela může proniknout pouze do vajec porušenými skořápkami. Proto je velmi důležité vejce před konzumací vařit dostatečně dlouho a za vysoké teploty, aby se bakterie zničily. Vyvarujte se jídel, která obsahují syrová vejce, např. některé dresinky, vaječné koňaky, tatarský biftek apod.!

Jak poznám vařené vejce?

Položte vejce na stůl a roztočte jej. Vařené se točí rychleji. Lze také postavit vejce na špičku a pak ho pustit. Uvařené se bude kolébat, syrové se pouze položí.

Jak poznám čerstvé vejce?

Po rozklepnutí musí bílek i žloutek zůstat ohraničené a celistvé. Ponoříte-li vejce do sklenky s vodou, čerstvé vejce klesne ke dnu.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: