Mrkev obecná

Mrkev obecná

Mrkev obecná (Daucus carota) patří mezi nejčastěji používanou zeleninu. Již za Karla Velikého se poddaným doporučovalo, aby ji hojně pěstovali a jedli podle příkladů královských pěstitelů zeleniny. I díky tomu se nebývale rozšířila a stala se vcelku běžnou odrůdou.

Mrkví obecně nazýváme všechny typy mrkví -karotka je ranná odrůdy mrkve s jemnější dužninou a tupým kořenem, pozdní, velké typy nazýváme mrkví, jsou špičaté a dobře skladovatelné.

Obsah živin

Mrkev je především důležitým zdrojem vitamínu A, který mimo jiné zlepšuje vidění a pomáhá při šerosleposti. Je jedním z nejlepších zdrojů beta-karotenu, obsahuje ho ve 100 g až 10 mg. Má také velké množství selenu, což je stopový prvek velmi důležitý pro náš imunitní systém. Nalezneme tu ale i vitamin D, E, K, vlákninu, lehce stravitelnou glukózu, lecitin, hořčík, vápník, železo, draslík, jód, kyselinu nikotinovou, zinek, chlór.

Čím prospívá

  • zvyšuje odolnost organismu
  • pomáhá při zácpách
  • posiluje srdce a cévy
  • podporuje vývoj a růst u dětí
  • prospívá těhotným ženám
  • zlepšuje vidění
  • stará se o hezkou pleť, vlasy a nehty
  • urychluje hojení ran
  • posiluje sliznice v těle
  • chrání proti volným radikálům
  • zvyšuje mužskou plodnost a potenci

V rámci prevence, na posílení imunity a harmonizaci střevní mikroflóry se osvědčila čerstvá mrkvová šťáva s medem, kdy popíjíme 150 ml alespoň 3krát denně.

Mrkev v kuchyni

Mrkev skladujeme v chladném a temném prostředí. Pravidelně kontrolujeme její kvalitu. Mrkev nikdy nekrájíme ani nestrouháme předčasně, nýbrž těsně před další úpravou.

Na rozdíl od většiny zeleniny je mrkev zdravější vařená nebo restovaná. Syrová má tuhé buněčné stěny, takže tenké střevo absorbuje jen nepatrné množství beta-karotenu. Při tepelné úpravě se přemění více než polovina této látky na vitamín A.

V kuchyni má široké uplatnění. Připravují se z ní polévky, přílohy, saláty, nádivky, pomazánky, omáčky. Pokud je nať mladá a svěží, nevyhazujeme ji, ale dá se použít podobně jako bylinky.

Tipy

  • Škrábání bude mnohem snazší, když mrkev na chvíli ponoříme do vroucí vody a potom hned do studené.
  • Kořeny čistíme, krájíme či strouháme rukama namočenýma v octovém roztoku, čímž zabráníme nevzhlednému zabarvení a popraskání pokožky.
  • Chuť zjemníme když do vody přidáme trochu jablečné šťávy.

Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: