Mořské řasy

Mořské řasy

Mořské řasy jsou zdrojem potravy lidstva od nejstarších dob. Např. v Japonsku jsou po staletí používány stejně běžně jako zahradní zelenina. Mořské řasy jsou nejčistším, nejkvalitnějším, nejsnáze využitelným zdrojem lehce stravitelných bílkovin a uhlovodanů.

Tělu dodávají tolik potřebné vitamíny (A, B2, B12, C). Jsou ceněny též pro obsah minerálních látek (vápník, zinek, hořčík, železo, jód, chróm, sodík). Obsahují 10x až 20x více minerálů než zelenina. Mimořádně cenný je obsah vápníku.

Mořské řasy mají schopnost eliminovat vliv radioaktivních a chemických látek. Odnímají z těla těžké kovy včetně olova, rtuti a kadmia, jsou velmi dobrým "čistícím prostředkem" na naši znečištěnou stravu. Mořské řasy se výrazně podílejí na snižování cholesterolu. Používají se jako prevence nebo stav zlepšující prostředek při široké škále civilizačních chorob ? vysoký krevní tlak, arterioskleróza, alergie, revmatismus, poruchy nervové i gynekologické.

Při plánování jídelníčku pamatujte, že řasy mají být servírovány v malých množstvích, ale pravidelně. Používají se spíš jako koření při vaření luštěnin (jsou rychleji uvařeny), nebo polévek či zeleninových jídel pro zvýraznění chuti a zhodnocení pokrmu.

Kombu

Kombu je hlubokomořská zelenina rostoucí v čistých, chladných vodách severu. Bývá označovaná jako "základní kámen" japonské kuchyně. U nás je známá také pod názvem kelp., Kombu tvoří tvrdé listy dorůstající délky 5-10 metrů. Po usušení mají tmavě zelenou barvu.

Kombu je bohatá na kyselinu alginovou, která jí dodává příjemnou chuť. Tato kyselina je nestravitelná a působí jako přirozený čistič střev. Bere ze stěn tlustého střeva usazeniny a jedy, ochraňuje před vstřebáváním těžkých kovů. Tato kyselina pomáhá zbavovat tělo cholesterolu. Chrání tělo před vysokým krevním tlakem. Kombu je jedna z řas nejbohatších na jód. Po staletí ji Číňané používali k ošetření štítné žlázy.

Nori

Je jednou z nejrozšířenějších mořských řas, má vynikající chuť. Velmi kvalitní nori pochází z Japonska, kde má výborné podmínky k růstu. Pěstování Nori je složitý proces vyžadující značnou dovednost, kvalitní setbu, správnou teplotu, neznečištěné prostředí, správné načasování setby a sklizně. Nori se sbírá ručně a suší se na slunci na tenkých listech papíru.

Noti je mezi řasami jedním z nejbohatších zdrojů bílkovin. Může snížit hladinu cholesterolu v těle tím, že působí podpůrně při rozpouštění a vylučování usazenin tuku. Nori posiluje paměť, srdce a tenké střevo. Pomáhá také při trávení a proto je vhodné ji podávat v kombinaci s pečenými a smaženými jídly. Japonské mořské řasy Nori jsou ploché plátky vhodné pro balení rýžového sushi.

Arame

Arame patří mezi hnědé řasy a ale má velmi jemnou chuť a aroma. Listy mají tvar vějíře, který je asi 30 cm dlouhý a 4 cm široký. Sbírá se ručně od května do srpna. Potom se sedm hodin vaří a suší na slunci.

Obsahuje velké množství jódu, vápníku a vlákniny.

Cení se pro příznivý účinek na vysoký krevní tlak. V tradiční japonské medicíně se používala řasa Arame při léčbě onemocnění ženských pohlavních orgánů.

Wakame

Wakame je dlouhá řasa rostoucí v okolí japonského ostrova Hokkaidó, kde se sklízí od února do června pomocí dlouhých háků. Pak se namáčí do vařící vody, pak do čerstvé studené vody a nakonec se suší na šňůrách. Je také bohatá na bílkoviny, vlákninu, vápník, jód, hořčík, zinek, jód, sodík a železo.

Pomáhá při čištění krve, posiluje krevní oběh. Má jemnou příchuť, atraktivní zelenou barvu a svou strukturou velmi připomíná klasickou "suchozemskou" zeleninu. Je bohatá na minerály a zdroj důležitých stopových prvků. Po nabobtnání má velmi křehkou vlákninu a proto je vhodná do salátů, nakládané zeleniny nebo jako ozdoba rýžových pokrmů.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: