Mikrospánek

Mikrospánek

Mikrospánek je ročně průměrně přímou příčinou asi 900 dopravních nehod. Určitě je na místě řici si, co to vlastně mikrospánek je, jak a kdy vzniká a jak se mu bránit. Zejména pokud uvážíme, že nehody zaviněné mikrospánkem patří k těm nejtragičtějším.

Co je mikrospánek?

Mikrospánek pak je momentální indispozicí, kdy člověk na nepatrný okamžik přestane vnímat. Pokud mikrospánek přepadne řidiče za volantem, nevěnuje se těch několik sekund silničnímu provozu, což má velmi často katastrofální následky. Řidiče překvapí zcela nečekaně a může se objevit i několikrát během jízdy.

Příčiny mikrospánku

Dlouhodobá únava a "přetažení" se může projevit nejen snížením výkonnosti, celkovou skleslostí, ale také tímto momentálním výpadkem pozornosti, kdy člověk přestává vnímat své okolí.

K mikrospánku dochází vlastně proto, že se člověk pokouší "fungovat" i v době biologického útlumu - tedy vykonávat činnost náročnou na koncentraci a ostražitost.

Čtyřhodinové cykly výkonnosti

Podle odborníků kolísá fyzická a psychická aktivita člověka ve čtyřhodinových cyklech. Po ranní zvýšené výkonnosti následuje první slabší a kratší pokles mezi 9. - 10. hodinou. Další, silnější pokles přichází mezi 13. - 14. hodinou. K třetímu poklesu po zvýšené odpolední výkonnosti dochází okolo 18 hodiny a okolo druhé hodiny ranní přichází nejsilnější noční útlum.

Právě v obdobích poklesů výkonnosti jsou řidiči mikrospánkem ohroženi nejvíce. Tato kolísání byla dokázána v případě pocitu ospalosti a schopnosti koncentrace ? výkyvy se týkají i celé řady dalších funkcí organismu. Nejsou způsobeny vnějšími okolnostmi (jako například obědem), mohou jimi však být zesíleny.

Jak se vyvarovat mikrospánku?

Období nižší výkonnosti jsou ideálním časem pro přestávky v jízdě. Vydatný odpočinek je také nejlepší prevencí proti ohrožení mikrospánkem. Pokud nás přepadá za volantem únava, nejlepší je alespoň na chvíli zastavit a vyspat se. I krátký spánek může hodně pomoci. Kromě toho pomůže i pobyt na čerstvém vzduchu, nejlépe naboso.

Řidiči často zahánějí účinky únavy kávou. To ale není nejvhodnější, účinky kávy totiž jsou jen krátkodobé, navíc káva dehydruje organismus. O něco lepší je mít při ruce energetický nápoj.

Nic z toho ale nenahradí střízlivý odhad vlastních schopností, nepřeceňování a rozvržení delší cesty na několik úseků, případně střídání za volantem se spolucestujícími.

Bzučák pro řidiče

V poslední době se na trhu objevily výrobky určené pro řidiče, které by měly pomoci s mikrospánkem bojovat. O co jde? Jedná se o detektor polohy hlavy a dalších měřitelných znaků organismu, který má řidič upevněn na těle. Při nejmenší známce únavy tento přístroj vyšle silný akustický signál, který by měl řidiče upozornit, že je nejvyšší čas zastavit a odpočinout si.

Desatero zlatých rad

Na závěr ocitujeme deset zlatých rad, proti únavě, jak je doporučuje server neusnizavolantem.cz:

  • Při delších jízdách si každé dvě hodiny naplánujte minimálně 15 min přestávku.
  • Nedostatek odpočinku se projeví zhoršením soustředěnosti a prodloužením reakční doby.
  • Pozor na dobu mezi 2. a 4. hodinou ranní i odpolední!
  • Nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu.
  • Zajistěte si dostatečný přísun tekutin.
  • Některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu ? podrobně si prostudujte příbalový leták.
  • Únavu neodstraníte otevřením okna ani zvýšením hlasitosti rádia.
  • Spolujezdec by měl pomáhat při navigaci, nikoli spát, spánek je stejně nakažlivý jako zívání!
  • Pamatujte, že na začátku září se v okolí silnic objeví více dětí, musíte se proto koncentrovat na řízení.
  • Plánujte cestu z chat a dovolených pokud možno tak, aby jste nejeli v dopravní špice.

Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: