Lněná semínka

Lněná semínka

Len (Linum usitatissimum) je prastará kulturní plodina pocházející z Asie. Je to středně vysoká bylina s rovným štíhlým stonkem, bleděmodrými květy a plodem -tobolkou, která obsahuje drobná, lesklá, hnědá semínka, oválného tvaru a ořechové příchuti. Existují i odrůdy se světlejším semenem ? tzv. zlatý len.

Složení

Lněná semínka obsahují 41 % kvalitního, pro zdraví nezbytného tuku. Jsou bohatá na Omega-3 esenciální mastné kyseliny. Len je vynikajícím zdrojem vlákniny, která je v nerozpustné i rozpustné formě (sliz). Semínka obsahují 20–25 % potravní vlákniny. Semínko obsahuje také lignany – rostlinné látky které mají výrazně kladný efekt na imunitní systém. Mají až 800× více lignanů než většina ostatních potravin. Dále obsahuje esenciální vitamíny a minerály. Obzvláště bohaté je na draslík a v menším množství rovněž na železo, měď, hořčík a zinek. Obsahuje v tuku rozpustný vitamín E, který je přítomný primárně jako gamma-tokoferol a působí jako antioxidant.

Čím prospívá

Len
  • Omega-3 esenciální mastné kyseliny nás chrání před nemocemi srdce a cév, rakovinou a vysokou hladinou cholesterolu.
  • Esenciální mastné kyseliny účinkují v celém těle jako ochrana buněčné membrány, zevní blanky, která je jakýmsi strážcem všech buněk, propouští do nich potřebné živiny a brání vstupu škodlivin.
  • Ligniny mají příznivé účinky na různé hormony a mohou pomáhat v boji proti rakovině, bakteriím, virům a plísním.
  • Nerozpustná vláknina je velmi důležitá pro správnou funkci střev, neboť upravuje trávení a má probiotické účinky.
  • Lněné semínko je zdrojem energie pro svaly, prospívá pleti a vlasům je silně protizánětlivé, zprostředkovává produkce hormonů a steroidů a jejich distribuci k buňkám.
  • Pomáhá předcházet arytmiím neboli nepravidelnému srdečnímu tepu.
  • Len

    Lněná semínka v kuchyni

    Pro použití je lepší semínka nadrtit nebo namlít, protože se tak usnadňuje vstřebávání zdraví prospěšných látek. Celá semena projdou zažívacím traktem téměř neporušena. Drcená semínka se musí rychle spotřebovat, protože díky vysokému obsahu mastných kyselin dochází k jejich žluknutí.

    Lněné semínko můžeme v kuchyni používat do polévek, do zeleninových salátů, do všech zálivek a dressingů, vynikající je v jogurtu nebo tvarohu, ve formě posypu na všechny druhy slaného pečiva , opražené semínko nasypeme na palačinky nebo do ovocných salátů, přidává se do snídaňových směsí a podobně. Díky tomu, že semínka při namočení vypouští slizovité látky, lze z namočeného lnu dělat křupavé placky suchary které se báječně hodí k salátům.


    Hodnocení:   
    • Počet hvězdiček je 3/5
    Poslat e-mailemposlat e-mailem
    Vytisknout článekvytisknout článek

    Diskuze: