Jak na nespavost

Jak na nespavost

Možná spíte, jako když vás do vody hodí. Usnete jako nemluvně. Nebo jako kotě. A probudíte se čilí jako rybička. Ale možná se večer na posteli dlouho převalujete, několikrát za noc se probudíte a i po dlouhém spánku se necítíte odpočatí. V tom případě zřejmě trpíte nespavostí.

Příznaky nespavosti

Nespavost (insomnie) je jednou z velmi častých poruch, zejména v posledních letech. Pokud trpíte nespavostí, může být v pozadí jiná tělesná či duševní porucha. Může se ale jednat o samostatné onemocnění.

Abyste se ujistili, že trpíme nespavostí, odpovězte si následující otázky

Trvá vám usnutí pravidelně déle než 30 minut?

Probudíte se 4× nebo častěji během noci na dobu delší než 3 minuty??

Vzbouzíte se ráno pravidelně dříve, než jste plánovali vstávat?

Má kvalita vašeho spánku vliv na váš pracovní výkon nebo na běžné denní činnosti?

Tohle jsou nejčastěji udávané příznaky. Pokud jste se v otázkách ?našli?, měli byste

Místnost

Místnost, kde spíme je pro kvalitu spánku velmi důležitá. Určitě je třeba před ulehnutím dobře vyvětrat. Místnost by měla být určená pouze ke spaní, určitě by v ní neměly být rušivé předměty jako je televize nebo počítač. I chod mrazáku nebo lednice může svými zvuky i elektromagnetickým zářením působit rušivě.

Teplota v místnosti nesmí překročit 21 °C, místnost musí být dobře zatemněná a je třeba usínat v tichu.

Velmi důležitá je kvalita lůžka. Nejlépe se tělo regeneruje, když má postel severojižní orientaci, přičemž hlava by měla směřovat k jihu. Matrace by neměla být dělená, ale v jediném kusu.

Co dále dodržovat?

Nespavost můžete velmi snížit i kvalitní životosprávou. Ve večerních a pozdních odpoledních hodinách jezte pouze lehce stravitelná jídla. Nesnažte se usnout za pomoci alkoholu, mohlo by to mít právě opačný efekt ? po čase byste už bez skleničky neusnuli vůbec. V noci také nekuřte. Výrazně omezte požívání kofeinu. Černý čaj, kávu či kolové nápoje si dopřejte jen dopoledne, naposledy po obědě. Nezapomeňte na pitný režim. Dostatečný příjem vhodných tekutin během celého dne je podmínkou, aby tělo dokázalo správně regenerovat.

Když nic nepomáhá

Pokud jste se snažili dodržet rady z předchozích řádků, a přesto vás nespavost neopouští, je na čase svěřit se s vaším problémem lékaři. Celosvětový výskyt nespavosti roste, ale málokdo z postižených vyhledá lékařskou pomoc. Lékaři ale dokážou ve spánkové laboratoři určit příčinu problému a následně problém odstranit. Přejeme, ať je třetina života, kterou strávíte spaním, bezproblémová.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: