Jak komunikovat s dětmi VIII. ? čtyři roky

Jak komunikovat s dětmi VIII. ? čtyři roky

Ve čtyřech letech se u našeho potomka projevuje už nejen zvědavost, ale vše si osahat a vyzkoušet. Tuhle přirozenou touhu po poznání je bychom měli nejen podporovat, ale i rozvíjet a sami přinášet nové podněty a inspiraci.

  • Hrajeme s dítětem jednoduché společenské a karetní hry (Člověče, nezlob se, Černého Petra apod.), u nichž závisí výsledek spíše na náhodě než strategii.
  • Pořídíme dítěti jednoduché vědecké pomůcky a materiály: pravítko, kompas, lupu, váhu apod. Sbíráme společně listy, pěstujeme rostlinky ze semen.
  • Chválíme dítě, když se spontánně pustí do recitování, zpěvu, rýmování a vtipkování.
  • Pokračujeme dál v každodenním předčítání. Chceme po dítěti, aby doplňovalo určitá klíčová slova nebo i věty, aby hádalo, jak bude příběh pokračovat, aby vyslechnutý příběh převyprávělo (nebo alespoň jeho část). Učíme dítě hledat v jednoduchém obrázkovém slovníku nebo v dětské encyklopedii, chodíme s ním pravidelně do knihovny a necháme mu dostatek času na to, aby si vybralo knihy podle svého.
  • Zapojíme dítě do přípravy jídla. Necháme je omýt ovoce, šlehat šlehačku, odměřovat mouku na koláč, rozklepávat vajíčka nebo vykrajovat cukroví. Děti také rády prostírají stůl, uklízejí umyté a utřené nádobí, nosí talíře po jídle k dřezu.
  • Podporujeme zájem dítěte o kreslení a malování. Pořídíme dítěti houbičky a tempery v malých nádobkách, aby mohlo malovat také touto technikou. Výtvarná díla dítěti vystavíme.
  • Pomůžeme dítěti se založením vlastní zahrádky. Stačí k tomu několik malých květináčů naplněných zeminou. Vybereme taková semena, která rychle raší, a rostliny, které rychle rostou, jako je např. tráva, ředkvičky, salát nebo měsíček.
  • Povídáme si s dítětem o střídání ročních období. Pomáháme mu vystřihovat ze starých časopisů obrázky představující jednotlivá roční období a uděláme si k nim sbírku typických přírodnin. Měříme teplotu, kontrolujeme směr větru, všímáme si fází měsíce, pořídíme si srážkoměr na zaznamenávání intenzity deště, sledujeme, kolik napadlo sněhu. Bavíme se o tom, jak počasí a střídání ročních dob ovlivňuje různá zvířata, jako jsou ptáci, housenky, psi, králíci nebo krávy.
  • Učíme dítě odpovědnosti. Přenecháme mu na starost krmení křečka, přinášení novin ze schránky nebo stírání prachu z nábytku. Může pomáhat vybalovat nákupy nebo skládat prádlo.
  • Hrajeme doma volejbal s nafukovacím balonkem.
  • Dáme dítěti k dispozici hromádku rozličných předmětů (gumu, korek, malé zvířátko z umělé hmoty, oblázek, hřebík, nafukovací balonek, tužku, hliníkovou fólii) a nádobu s vodou. Necháme dítě, aby hádalo, které předměty se ve vodě potopí a které zůstanou plavat na hladině. Pak ať si svá tvrzení vyzkouší v praxi a my mu pomůžeme zaznamenat výsledky pokusů do tabulky. Povídáme si o tom, čím to, že některé předměty plavou a jiné jdou ke dnu.

Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze:

Všechny díly seriálu: