Jak komunikovat s dětmi IX. ? pět let

Jak komunikovat s dětmi IX. ? pět let

Aniž se nadějeme, blíží se naše ratolest mílovými kroky školnímu věku. Tomu také odpovídají zájmy našeho potomka. Neustále nad vším přemýšlí, vše zkoumá a cítí se velmi samostatně. Zároveň by už měla pominout různá období vzdoru ? nastal tedy ideální věk pro rozvíjení vědomostí, schopností a dovedností.

  • Zásobujeme dítě levným pracovním materiálem, kutilskými i výtvarnými potřebami (různé papíry, vzorníky tapet, vzorníky barev, odstřižky látek apod.), aby mohlo stříhat, lepit, malovat, vybarvovat, skládat? Necháme ho, ať zkusí tkát, šít, navlékat korálky apod.
  • Sbíráme různé kostýmy a oblečení, do kterého se dítě může převlékat a předvádět v něm různé role. Vyprávíme si o různých profesích a činnostech spojených s fungováním společnosti a navštěvujeme spolu místa, kde můžeme sledovat představitele různých profesí při práci ? staveniště, pošty, tržnice apod. Dítě si pak na dané profese může hrát.
  • Co nejvíce pracujeme s knihami, abychom dítěti ukázali, kolik možností a zábavy knihy skýtají. Dál mu často a pravidelně předčítáme.
  • Podporujeme rostoucí zájem dítěte o hry s tužkou a papírem. Děti si často vymýšlejí všelijaké hry na poznávání čísel, písmen a slov, ale někdy potřebují dospělé, aby jim s tím pomohli.
  • Dovolíme dítěti, aby se s námi mohlo podílet na vaření. Necháme ho krájet zeleninu, vyvalovat těsto, vážit, míchat apod.
  • Vymýšlíme různé improvizované hry, které podporují koordinaci oka a ruky: házení fazolí na cíl, kuželky, házení kroužků na tyč.
  • Venku na chodníku namalujeme křídou skákacího panáka nebo si ho uděláme doma pomocí lepicí pásky.
  • Vystřihneme nebo namalujeme obrázky dětí, které se věnují obvyklým denním činnostem, jako je spaní, čištění zubů, jedení, běhání venku, hraní s hračkami, oblékání pyžama apod. Necháme dítě, ať obrázky seřadí podle chronologické posloupnosti a vypráví, co děti na obrázcích dělají.
  • Vezmeme dítě na speciální procházku zasvěcenou barvám a tvarům. Zjistíme na kolik různých tvarů a barev při procházce narazíme. S naší pomocí si děti můžou udělat tabulku a do ní zaznamenávat svá zjištění. Necháme je předem hádat, jaké barvy a tvary se venku objeví. Povídáme si pak o tom, jaké tvary a barvy kolem sebe viděli nejčastěji.
  • Vytvoříme překážkovou dráhu, na niž se bude třeba plížit pod překážkami, prolézat pod nimi, přeskakovat je, přecházet po kládách, šplhat po různých stupních, skákat z jednoho ohraničeného místa na druhé apod.
  • Dáme dítěti papír a pastely nebo křídu. Naučíme ho dělat obtisky struktury různých předmětů, které najde doma i venku. (Předmět se zakryje papírem a pastelem nebo křídou se přejíždí přes papír, takže předmět na papíře zanechá obtisk svého povrchu.) Později si dítě může vyzkoušet, jestli dokáže podle těchto obtisků určit, o jaké předměty šlo, a jak dokáže rozlišovat různé povrchové struktury předmětů.
  • Seznamujeme dítě s jinými kulturami. V knihovně si vyhledáme publikace s informacemi o hrách, jídle, zvycích, zeměpisné poloze a svátcích různých zemích a kultur.
  • Necháme děti malovat hudbu. Vybíráme hudební ukázky různého typu s odlišným tempem. Pak ať nám děti vyprávějí o tom, co namalovaly.

Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze:

Všechny díly seriálu: