Iyengar jóga

Iyengar jóga

Iyengar jóga (čte se: ajengar) je nejdůsledněji propracovaná metoda jógy, přizpůsobená potřebám dnešního člověka. Klade důraz na správné provedení pozic a využívá pomůcek, a tím vede k rychlému pokroku a vysokému účinku cvičení. Byla vyvinuta indickým učitelem B.K.S. Iyengarem z tradičních jógových nauk.

Na rozdíl od ostatních dynamických stylů jógy, které jsou zaměřené na plynulé, energické, ale mnohdy rychlé provádění pozic za sebou, učí uvědomělost přes upoutání pozornosti na anatomicky správné a dokonalé nastavení pozice. Také klade důraz na plný jógový dech.

Je to metoda tělesných (asana) a dechových (pranayama). Náročnost cviků zvaných ásány, tvořící jádro nauky jógy, a důležitost jejich správného provádění pro efektivní terapeutické a relaxační účinky si vynutila vývoj a uplatnění souboru cvičebních pomůcek, významných zejména pro začátečníky a pro ty cvičence, kteří z různých důvodů nejsou schopni ovládnout techniku jógy bez dopomoci.

Jak nám Iyengar jóga prospívá

Cvičení pro zefektivnění rehabilitačních a terapeutických účinků. Při iyengar józe se rozvíjí flexibilita těla, zaměřuje se na pružné klouby a páteř. Celkově zlepšuje fyzickou i psychickou kondici, podporuje správné držení těla a správné dýchání, zvyšuje ohebnost a celkově posiluje. Pomáhá při bolestech zad, při migrénách, dýchacích a oběhových onemocněních atd. Je dobré pro všechny, kteří potřebují duševní a tělesné uvolnění a regeneraci, je vhodné i jako doplněk pro kompenzaci různých sportů.

Používání pomůcek

Jako pomůcky ke cvičení používal mistr Iyengar předměty denní potřeby, jako jsou židle, bloky, bolstery (polštáře), deky, pásky, ale i stěnu, aby dosáhl kvalitního postavení pozice.

Jógové pomůcky jsou v Iyengar józe využívány k dosažení a udržení dokonale správného a přesného nastavení těla v jednotlivých pozicích. Jógová pozice vyžaduje určité svalové úsilí, protažení i relaxaci v jeden moment. Cílem pozice je její správné nastavení bez chyb v technice. Teprve potom má ásána vliv nejen na svaly a klouby, ale hlavně na vnitřní orgány, oběhový a endokrinní systém.

S pomůckami se jógové ásány stávají snazšími pro všechny, od začátečníků po pokročilé. Zvláště při delších výdržích oceníme pomůcku jako oporu, která nás zbaví předčasné únavy v pozicích a dělá jógovou praxi zábavnou. Pomůcky pomáhají s protažením, uvolněním nebo správným nastavením v pozici. Pomáhají prodloužit výdrž v pozici a šetří energii. Díky pomůckám jsou postupně posilovány všechny svalové skupiny a rozvíjena pohyblivost.

Mnoho ostatních stylů jógy pomalu přechází k používání pomůcek, alespoň těch základních, jako je jógový blok či deka na podložení.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: