In-line brusle

In-line brusle

In-line bruslení je v současné době velmi rozšířeným a oblíbeným sportem nejen mezi mládeží, ale i u starší generace. Na rozdíl od běhu či aerobiku netrpí při jízdě klouby ani šlachy.

Výbava

Brusle kupujeme adekvátně svému výkonu. Dají se sehnat od 2 000 Kč. Chrániče si koupíme na kolena, ruce i lokty, a také si je pokaždé bereme. Dále se vyplatí pořídit si helmu, obzvlášť začátečníkům ? spadnou lze totiž velmi snadno.

Kdy není bruslení vhodné

Pro toho, kdo často trpí bolestmi zad, není in-line bruslení příliš vhodným sportem. Při jízdě je totiž bederní část páteře hodně zatěžovaná, takže pokud není dobře zpevněné břišní svalstvo, budou záda bolet ještě víc. Proto je dobré nejprve svaly zpevnit a pak vyrazit na brusle.

Údržba kolečkových bruslí

O brusle je potřeba se starat, aby jízda byla pohodlná, bezpečná a případně i rychlá a tichá. Pokud již brusle vydávají zvuky jako starý kolotoč, tak je nejvyšší čas věnovat jim trochu péče.

Bota

S údržbou bot bruslí není moc práce. Botu tedy udržujeme hlavně čistou a suchou. Po bruslení je vhodné vyndat vložky z bot, aby opravdu dobře proschly. Zkontrolujeme také občas přezky ? především jejich pohyblivé části a uchycení k botě.

Kolečka

Při bruslení se kolečka sjíždějí, což způsobuje jejich zmenšení. Ubývání materiálu koleček se však neděje rovnoměrně. Nejvíce jsou kolečka zatěžována z vnitřní strany a největšímu zatížení je vystaveno první kolečko. K tomu je ještě potřeba připočítat, že velké procento lidí nezatěžuje každou nohu stejně a kolečka na jedné brusli se tak sjíždějí o něco víc.

Brusle, která má kolečka hodně nerovnoměrně sjetá, špatně vede a její ovládání je mnohem složitější. Zároveň je taková brusle pomalejší a hůř nás podrží v zatáčkách. Kolečka bruslí je proto nutné občas prohodit tak, aby se dalším používáním kolečka dorovnávala na stejnou velikost mezi sebou.

Prohazujeme vždy první kolečko s třetím a druhé se čtvrtým. Kolečka zároveň vyměníme mezi levou a pravou bruslí. Po výměně mají být kolečka otočena vnitřní stranou ven, levá za pravá a zároveň jednotlivá kolečka prohozena tak, jak již bylo popsáno (1. za 3. a 2. za 4.).

Čím častěji budeme kolečka prohazovat, tím je budeme mít rovnoměrněji sjetá, a brusle tak bude mít lepší jízdní vlastnosti.

Ložiska

Jak poznáme, že je ložisko nutné vyčistit nebo vyměnit? Ložisko je hlučné, špatně se otáčí nebo se v extrémních případech úplně zadře nebo rozsype ? to poznáme většinou najisto při prohazování koleček na bruslích.

Ložisko je nutné rozebrat, důkladně vyčistit, nechat vyschnout, namazat a opět složit. Na promazání stačí klasická vazelína na ložiska nebo olej nejlépe také na ložiska. Oleje stačí tak dvě tři kapky a vazelíny asi tak stejný objem.

Po vyčištění necháme ložiska dobře proschnout nejlépe na nějakém dobře sajícím papíru. Dobře vyčištěné a namazané ložisko se hladce a bezhlučně točí a zároveň z něj neteče mazivo.

Rozdělení in-line bruslí

  • Freestyle in-line brusle mají krátký rám, malá kolečka, používají se na slalom a na jízdu v městské zástavbě.
  • Fitness in-line brusle jsou určeny na kondiční jízdu, tyto brusle mají navíc patní brzdu.
  • Agresivní in-line brusle jsou pevné skeletové boty, malá tvrdá malá kolečka. Brusle slouží především ke skokům a k akrobatickým trikům. Pro toto in-line bruslení lze využít nejen skateparky, ale také různá zábradlí, schody a obrubníky.
  • Rychlobruslařské in-line brusle jsou nízké boty, které mají dlouhý rám a velká kolečka.
  • Hokejové in-line brusle mají menší kolečka a houpací rám, který umožňuje rychlou změnu směru.

Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: