Gymnastické míče

Gymnastické míče

Gymnastické, rehabilitační, skákací, fit balony... zkrátka velké míče. A proč si pořídit právě takový míč? Velké množství zdravotních problémů, které nás trápí, včetně bolesti zad, jsou výsledkem našeho moderního životního stylu. Příliš dlouho sedíme ? ve školních lavicích, v práci i ve volném čase. Tento nedostatek vede ke ztrátě přirozeného posilování našeho svalstva.

Jednou z výborných pomůcek, která umožňuje provozovat mnohostrannou činnost upevňující naše zdraví i fyzickou kondici je gymnastický míč. Lidé, kteří pravidelně cvičí, jsou duševně a fyzicky odolnější.

Využití míčů takřka nezná hranic. Cvičení na míči se hodí pro každého. Nezáleží na věku, kondici, ani na váze, což je bezesporu velkou výhodou. Testy prokázaly, že jeden míč dokáže zvládnout zátěž až 500 kg! Cvičením na míči můžete spoustu zdravotních chyb napravit a jiným předejít.

Jak a kdy pomáhají

Cvičení s míčem snižuje napětí organismu, posiluje břišní a zádové svaly a aktivuje klouby. Je určeno pro nácvik stability, koordinace pohybu, reakcí svalstva na změny polohy.

Míče jsou velmi oblíbeny v rehabilitačních centrech ? pomáhají zlepšit či dokonce odstranit poruchy svalového napětí a koordinační poruchy, napravit vybočení páteře (skolióza) a kulatá záda (kyróza), zlepšit koordinaci dechu u onemocnění dechového ústrojí a dokonce mohou pomoci i nemocnému srdíčku.

S míčem můžeme snadno provádět také různá relaxační cvičení, nebo jej používat jako normální židli k sezení. Nesporná výhoda míčů je, že nám snadno pomohou k dosažení správné a příjemné polohy těla při sezení.

Gymnastický míč je ale také vhodný pro těhotné ženy. V těhotenství pomáhá uvolňovat pánevní dno při porodu a pomáhá i poporodní rekonvalescenci ? šestinedělí. Pomoc naleznou i ženy s menstruačními potížemi.

Další významnou roli míč hraje u trávení volného času s dětmi, kdy jim pomáhá při rozvoji jejich psychomotoriky a zároveň berou cvičení jako zábavu.

Zajímavé je třeba využití v logopedii a foniatrii. Dětem, které hůře nebo vůbec neslyší, dělá potíže rytmus řeči. Když se ale pohupují na míči, dochází k potřebným pohybům bránice a děti správně hospodaří s dechem, správně posadí hlas, rytmicky vyrážejí slabiky či slova a hned je jim lépe rozumět.

Cvičit na míči můžeme i s malými miminky. Nejlépe na míči s velikým průměrem. Dítě položíme na bříško a pomalu vychylujeme z osy. Dítě, ať chce nebo ne, musí reagovat těmi správnými svalovými skupinami, aby polohu vyrovnalo a stabilizovalo. Dítě musíme vždy přidržovat! Později třeba stačí jen za nožičky, ručičky a do kříže nebo jednostranně. Velmi zajímavé je toto cvičení s dětmi postiženými různými svalovými dysfunkcemi. To však vyžaduje plně odborné vedení.

Předškolní děti mají v oblibě pouhé skákání na míči, proto jim pořídíme nejlépe míč s držadly. Starší děti, které už zvládnou udržování rovnováhy můžeme postupně učit přidávat k hopsání pohyby rukou, nohou, případně válení se po míči na břiše.

Výběr míče

Nejkvalitnější modely gymnastických míčů jsou vyráběny z protiskluzových a nepraskajících materiálů jsou různě barevné, s držadly, s drobnými masážními výstupky nebo třeba průhledné s kuličkami uvnitř, mohou být i vejčitých tvarů. Pro každého je třeba vybrat ten správný typ, zejména se přihlíží k výšce cvičence. Povrch míče je bakteriocidní, tzn. že se na něm neudrží ani mikroby ani bakterie.

Míče jsou vyráběny v mnoha různých velikostech, respektive průměrech, a to od pětačtyřiceti až po pětaosmdesát centimetrů. Správná velikost míče na cvičení se pozná například podle výšky postavy.

  • výška postavy do 140 cm ? průměr míče 45 cm
  • výška postavy do 150 cm ? průměr míče 55 cm
  • výška postavy do 175 cm ? průměr míče 65 cm
  • měříte-li více než 175 cm, potom musí být průměr míče 75 cm a více

Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: