Grilování ? je tady

Grilování ? je tady

Léto je v plném proudu a to je právě čas pro grilování. Grilováním můžeme zpestřit společné posezení s přáteli a ještě si dobře pochutnat. Pojďme si něco říci k této přípravě pokrmů.

Výhodou grilování je, že se potraviny obvykle připravují bez tuku. Také bývá obvykle spojeno s posezením s přáteli u číše dobrého moku či s rodinnými oslavami a přispívá tak k dobré psychické pohodě. Grilované pokrmy jsou obvykle konzumovány společně s dostatečným množstvím čerstvého ovoce a zeleniny, o které není v letním období nouze.

Nevýhodou je, že grilování bývá hodnoceno jako riziková úprava potravin z hlediska výskytu karcinogenních látek, které při grilování vznikají. Dalším nebezpečím, se kterým se můžeme setkat při grilování, je kontaminace syrových potravin bakteriálními patogeny (choroboplodnými zárodky), např. salmonelou, listerií a následně vznik onemocnění z potravin. Proto je nutno dodržovat obecné hygienické zásady a zabránit kontaminaci hotových pokrmů.

Co můžete udělat, aby grilování bylo bezpečnější?

Používejte ke grilování vhodný gril a kvalitní dřevěné uhlí. Grilujte pouze libové maso, odstraňte kůži z drůbeže a odstraňte tučné okraje masa. Grilujte tak, aby nedocházelo ke styku plamenů s masem ani k odkapávání tuku na rozžhavené uhlí.

Maso se před grilováním obvykle nakládá (marinuje), aby změklo a získalo výraznější chuť. Marinád je bezpočet, od olejových směsí až po octové. Větší kousky masa je nutno marinovat déle. Marinády se nesolí, protože maso by se vysušilo, sůl se přidává až těsně před dopečením.

Marinování masa

Suroviny: 1/3 šálku oleje, 1/3 šálku sójové omáčky, 1/3 šálku červeného vinného octa, 2 lžíce citrónové šťávy, 1 lžíce worčestrové omáčky, 1 čajová lžička hořčice, 2 stroužky česneku, 1/4 čajové lžičky pepře

Příprava: Maso pokapeme citrónovou šťávou nebo destilátem, poté olejem, okořeníme, proložíme cibulí a necháme přes noc v chladničce. Solíme až hotové. Po vyjmutí z marinády osušíme a znovu potřeme olejem. Větší kusy vyžadují mírný žár, menším svědčí vyšší.

Někdy se doporučuje potírat maso během grilování nejrůznějšími ochucovadly. Mohou to být oleje, směsi koření, pivo, víno, citrónová nebo limetková šťáva, případně med. Také můžeme masu dodat příjemnou vůni, stačí přiložit na rošt trochu bylinek.

Grilování však zdaleka není jen labužnickou záležitostí pro milovníky masa! Na své si mohou přijít i vegetariáni ? zelenina protažená kouřem dostává skvělou chuť.

Co vše se dá grilovat?

Možností je mnoho: lilky a cukety ? nakrájené nejlépe na silnější plátky; rajčata nebo papriky ? rozkrojené napůl, vydlabané a naplněné dle chuti směsí sýru, česneku, cibulky a koření; kukuřice předem uvařená ve slané vodě a při grilování potíraná směsí másla a česneku; houby dochucené barbecue omáčkami; brambory na ?tisíc způsobů? ? suché se solí, pepřem nebo bylinkami, polité ochucenou kysanou smetanou, plněné podobně jako rajčata nebo papriky. Samostatnou kapitolou jsou dipy: omáčky, do nichž se grilované lahůdky namáčejí. Měly by být k dispozici na stole ve více variantách.

Křenový dip

Suroviny: 4 porce: 50 g čerstvého křenu, 200 g tvarohu, 1 lžíce kaparů, 100 g krabího masa, 4 rajčata, hrst čerstvé bazalky, pepř, sůl

Příprava: Rajčata spařte a zbavte slupky, potom je rozkrojte na čtvrtky a odstraňte jadérka. Lístky čerstvé bazalky odtrhněte a jemně nakrájejte. Vše rozmixujte s tvarohem a nastrouhaným křenem. Přidejte kapary a krabí maso z konzervy. Jemně rozmixovaná omáčka by měla být vláčná, nepříliš hustá. V případě potřeby ji zřeďte troškou mléka. Podle chuti osolte a opepřete, nechte asi hodinu vychladit. Tento dip se hodí zejména ke grilované zelenině a grilovaným rybám.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: