Fáze spánku

Fáze spánku

Asi do poloviny 20. století se všeobecně mělo za to, že spánek je pasivně strávený čas, při němž je náš mozek téměř vypnutý. Opak je ale pravdou. Co se děje v našem mozku, když spíme, a jakými fázemi prochází v průběhu spánku náš mozek?

Několik spánkových fází

Organismus během nočního spánku prochází několika fázemi. První čtyři jsou očíslovány 1, 2, 3, a 4. Tyto čtyři fáze se souhrnně se označují jako NREM.

Název NREM vznikl jako negace k názvu další fáze. Ta je označována zkratkou REM, což značí rychlé oční pohyby, z anglického rapid eye movement.

Jako další fáze se někdy považuje bdělost.

NREM fáze

První fáze je vlastně usínání a lehké spaní. Trvá několik sekund, ale také 20 minut. Záleží na stavu mysli a stupně únavy. Pro první fázi je typická pohotovost mysli (a uší) k novým podnětům, k učení a sugesci. Oči se pohybují velmi pomalu a zpomalí se také aktivita svalů. Dýchání je hlubší a pomalejší.

Když se dostaneme do druhé fáze spánku, pohyby očí ustanou. Mozkové vlny se zpomalí, občas se objeví rapidní mozkové vlny.

Ve třetí fázi spánku jsou mozkové vlny velmi pomalé. Nazýváme je delta vlny s roztroušenými rychlejšími vlnami.

Ve čtvrté fázi mozek produkuje delta vlny zcela vyjímečně. Ve čtvrté a třetí fázi je velmi těžké někoho probudit. Dohromady se jmenují fáze hlubokého spánku. Lidé, kteří jsou probuzeni během hlubokého spánku, jsou často vyčerpaní a cítí se na několik minut po probuzení dezorientováni. Některé děti pomočí postel, objevují se noční můry či náměsíčnost.

Charakteristickým poznávacím znamením pro fázi NREM je chrápání. Je to jediná fáze, v níž se ve spánku vyskytuje chrápání. Slyšíme-li tedy, že spící chrápe, můžeme si být jisti, že jsme zcela v bezpečí, pokud se budeme chovat tiše.

REM fáze

Když přejdeme do REM fáze, naše dýchání se zrychlí, je nepravidelné a slabé. Naše oči se pohybují v různých směrech a naše údy jsou dočasně paralyzovány. Zvyšuje se srdeční frekvence, stoupá krevní tlak a u mužů dojde k erekci. V REM fáze se nám zdá většina snů.

V této fázi není svalstvo vyřazeno, avšak mozek není schopen komunikovat s fyzickým tělem. To znamená, že nefunguje zrak, sluch, hmat, chuť ani čich. K probuzení spícího v této fázi spánku je třeba silně jím zatřást nebo jej hlasitě zavolat jménem.

Několik spánkových cyklů za noc

Kompletní spánkový cyklus trvá v průměru 90 až 110 minut. První cykly spánku obsahují relativně krátké REM fáze a dlouhé fáze hlubokého spánku. V průběhu noci se REM fáze prodlužují a fáze hlubokého spánku se zkracují. K ránu tráví lidé spánek pouze ve fázi 1, 2 a REM.

Spánkový cyklus mohou ovlivnit např. způsob stravování, léky, drogy, alkohol, stres, spánkové poruchy, nedostatek spánku a jiné. Vliv může mít také věk a pohlaví. Ženy mají sklon spát tvrději než muži a čím jsme starší, tím spíme neklidněji.

Odpolední zdřímnutí

Pokud cítíme po obědě neovladatelnou ospalost, nemusí to nutně znamenat, že trpíme nedostatkem spánku. V tu dobu totiž dochází k přirozenému poklesu tělesné teploty, a je normální, že člověk cítí únavu.

Kromě toho je přísun hypokretinu ? mozkem produkované bílkoviny, která nám pomáhá udržet se v bdělém ? díky jídlu omezený.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: