Duševní hygiena

Duševní hygiena

Valná většina lidí dbá na to, aby dobře vypadali, aby byli čistí, upravení, učesaní a elegantně oblečení. Zdaleka ne každý ale věnuje stejnou pozornost své duši a harmonii.

Pojem duševní hygiena se do našeho slovníku dostal teprve v posledních letech. O co jde? Duševní hygiena neboli psychohygiena je nauka o tom, jak si chránit a upevňovat (případně znovu získat) duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči nejrůznějším škodlivým vlivům. Má člověka naučit, jak předcházet psychickým obtížím. Pokud již nastaly, učí ho, jak je nejlépe zvládat. Je to tedy souhrn zásad, které bychom měli dodržovat, abychom dosáhli výsledku ? v ideálním případě tedy stavu vyrovnanosti a harmonie duše.

Zátěžové faktory a stres

V našem životě se běžně setkáváme se zátěžovými faktory, které naši psychiku negativně ovlivňují. Pod jejich vlivem může dojít ke stresu. Naší nezbytnou reakcí by měla být adaptace, tedy přizpůsobení se těm negativním vlivům, které nemůžeme ze svého života odstranit. Pokud se nám adaptace nedaří, frustrující podněty nezvládáme a dostaví se stres.

Proč duševní hygienu?

Duševně zdravý, vyrovnaný člověk se cítí příjemně. Je odolný proti psycho-somatickým chorobám. Bylo potvrzeno, že asi jedna třetina nemocí vzniká poruchou duševní rovnováhy. Na popředí těchto nemocí stojí žaludeční vředy, infekční nemoci, kardiovaskulární onemocnění, vysoký krevní tlak, bolesti hlavy, astma, diabetes mellitus, revmatická artritida, rakovina, deprese.

Co tedy dělat?

Naše snaha by o duševní hygienu by se měla týkat několika oblastí:

Stanovte si řád dne a zorganizujte čas ? zvlášť v případě, kdy máme pocit, že nestíháme. Během dne totiž obvykle promrháme tolik času, že by nás to překvapilo. Pokud si vše přiměřeně naplánujeme, můžeme mít na konci dne dobrý pocit, že jsme splnili svůj úkol.

Naučte se odpočívat, relaxovat ? spousta starostí nás neustále nutí k rychlosti, často máme pocit, že je ještě plno věcí, které je třeba udělat, zařídit. Čas na odpočinek je ale stejně nutný, jako čas na práci. Po kvalitním odpočinku je zregenerovaný organismus o mnoho výkonnější.

Buďte přiměřeně aktivní ? často jsme unaveni a volný čas trávíme pasivně, například u televize. Pasivní zábava ale nerozvíjí naše schopnosti a nicnedělání otupuje mozek. Vyhradit si čas na aktivní zábavu, v ideálním případě pohyb, je pro náš organismus opravdu podstatné.

Mějte blízké lidi a komunikujte ? pokud nemáte, najděte si blízkého člověka, kterému se můžete svěřit se svými starostmi. Nebojte se o nich mluvit. Partner nebo přítel vždycky přinese nový pohled na věc a sdílená starost je vždycky poloviční.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: