Drobné ovoce ? rybíz

Drobné ovoce ? rybíz

Rybíz je drobné ovoce, které je oblíbené ke konzumaci nejen čerstvé, ale i kompotované, nebo v podobě marmelád či mražených protlaků. V domácích podmínkách je možné připravit si také víno z rybízu.

V našich klimatických podmínkách se mu daří a jeho výhodou je, že nám za poměrně málo péče poskytuje vysoký výnos plodů. Ať už máme rádi rybíz černý, bílý, nebo červený, jeho konzumace v jakékoli formě je našemu zdraví prospěšná.

Čím prospívá

Jeho plody jsou výjimečně bohaté na vitamin C nejvíce ho najdeme v černém rybízu, ale i v bílém a červeném je jeho zastoupení velmi vysoké.

Důležitý je také obsažený rutin (vitamin P), který má velký význam pro zdraví našeho cévního systému.

Z vitaminů skupiny B v rybízu najdeme nejvíce niacinu (B3) a kyseliny pantothenové (B5), vitaminů prospěšných našim nervům, vlasům a kůži.

Plody rybízu jsou též bohaté na karoteny, významné antioxidanty, které se v těle přetvářejí na vitamin A, ochránce našeho zraku a sliznic a stimulátoru imunity.

Najdeme v něm i mnoho stopových prvků, obsahuje hodně vápníku a železa, dále hořčík, draslík a mangan.

Obsahuje i důležité nenasycené mastné kyseliny (v semenech), třísloviny a vysoký podíl pektinu.

Jedna bobulka rybízu obsahuje 2 mg vitaminu C, takže pokud jich sníme 40, pokryjeme si denní potřebu tohoto vitaminu.

Častější konzumaci rybízu by se měli vyhnout lidé trpící pálením žáhy.

Rybíz v kuchyni

Nejzdravější je samozřejmě konzumovat rybíz v syrovém stavu. Rybíz se za syrova hodí i pro přípravu ovocných salátů, ve směsi s jiným ovocem se tak zároveň tlumí jeho kyselost.

I po tepelné úpravě (džem, sirup) si rybíz zachovává množství účinných a zdraví prospěšných látek. Příprava džemu z rybízu je navíc zjednodušena tím, že má vysoký obsah pektinů, látek, které zajišťují tzv. želírování ovocné hmoty.

Vhodným a populárním způsobem konzervace rybízu je i mražení s následným mnohostranným použitím, např. pro pečení. Mezi nejoblíbenější dezerty s rybízem jistě patří klasický rybízový koláč, bublanina, nebo různé ovocné dorty s želé a pod., které mají příjemně nakyslou a osvěžující chuť.

Náš tip

Rybízová marmeláda

Suroviny: 1 kg prolisované rybízové měli, 300 až 400 g cukru.

Postup: Opraný rybíz prolisujeme na strojku a odvážíme. Na každý 1 kg počítáme 300 až 400 g cukru, podle toho, jak jej chceme mít sladký. Cukr zde není důležitý při rosolování, protože rybíz je ovoce, které snadno rosoluje.

Nejlépe džem vaříme po menších dávkách, abychom ho nemuseli dlouho vařit a aby barva zůstala pěkně červená. Po částečném odpaření měli přidáme cukr a vaříme ještě chvíli. Ihned plníme do připravených sklenic.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: