Desatero pro naše srdce

Desatero pro naše srdce

Mít zdravé srdce je v podstatě jednoduché ? nedělejte nic, co mu škodí. Přinášíme vám deset tipů a rad, jejichž dodržením svému srdíčku jen a jen prospějete. Určitě se to vyplatí, vždyť srdce je to nejcennější, co máte.

Přestaňte kouřit

Kouření škodí srdci snad ještě více než plicím. Nikotin nutí nadledvinky produkovat ve zvýšené míře adrenalin. Srdce potřebuje více kyslíku a musí podstatně zvýšit svou aktivitu. Pokud jsou ještě k tomu zúženy tepny v okolí srdce, musí srdce překonávat jejich odpor a hrozí selhání.

Omezte alkohol

Přehnaná konzumace alkoholu vede k poruchám srdečního rytmu a zvýšení krevního tlaku. V krvi se navíc nebezpečně rozmohou tukové látky a při opravdu nadměrném pití hrozí zvětšení srdce, což může končit až smrtí.

Pravidelně sportujte

Díky pohybu srdce pracuje výkonněji a klidněji. Srdce netrénovaného člověka provede asi sto tisíc stahů za den. Pravidelným sportováním ušetříte svému srdci až třetinu úderů, což je přibližně deset miliónů bouchnutí ročně.

Vybírejte správně potraviny

Existují potraviny, které ochrání srdeční sval mnohem více než jiné. Potraviny s vyšším obsahem bílkovin posilují stěny cév, stejně jako potraviny obsahující vitamin C. Vitamin E ničí tuky v cévách a rozpouští krevní sraženiny. Kyseliny listová chrání před infarktem, hořčík nás ochrání před poruchou srdečního rytmu.

Vyvarujte se stresu

Stres nutí srdce k nesmyslně vysokým výkonům. Při krátkodobé neklidu a stresu se stačí na chvíli zastavit, uklidnit, případně zadržet dech. Dlouhodobý stres má ale vážnější následky a srdce často jeho následkem vážně onemocní. V takovém případě je lepší se programově vyhýbat situacím, které nás stresují, případně vyhledat odbornoou pomoc.

Hodně pijte

Tekutiny ředí krev, ta se pak méně sráží a nehrozí vznik nebezpečných krevních sraženin, které mohou vést až k infarktu. Ideální je zelený čaj obsahující flavonoidy, které přímo působí proti shlukování krve.

Držte si správnou váhu

Nadváha nebo dokonce obezita je velkým nepřítelem srdce. Obvykle je doprovázená vysokým tlakem a vysokým obsahem cholesterolu v těle. Obézní lidé jsou ve vyšším věku více ohroženi cukrovkou, která jejich srdce velmi oslabuje.

Vyhýbejte se solím

Sůl také přispívá k vysokému krevnímu tlaku. Zejména uzeniny a různá ochucovadla jídel obsahují velmi vysoké množství soli, proto bychom se jim měli ve větší míře vyhnout.

Zjistěte dědičné dispozice

Zeptejte se příbuzných na předpokladu, že u vás propuknou srdeční choroby. U lidí, kteří mají rodinný výskyt kardiovaskulárních onemocnění je změna životních zvyklostí ještě nezbytnější než u ostatních.

Objednejte se na prohlídku

Pravidelná prohlídka vyloučí možnost onemocnění a stanoví riziko srdečních onemocnění. Pokud bude třeba doporučí lékař další péči v zařízení, které se věnuje prevenci srdečních chorob.

Přejeme vám, aby vám srdíčko tlouklo bez problémů co nejdéle. A malá otázka na závěr. Víte, kolik úderů muselo vaše srdce zvládnout, zatímco jste četli tento článek?


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: