Cvičení ve vodě - aqua-aerobik

Cvičení ve vodě - aqua-aerobik

Aqua-aerobik forma pohybu cvičení proti odporu vody, která šetří klouby a umožňuje cvičení i lidem s mírnými zdravotními obtížemi. Cvičení je stejně intenzivní jako na suchu, jen je vnímáno příjemněji, protože voda zároveň osvěžuje.

Aqua-aerobik vznikl v zámoří v USA.Vyvinul se naprosto přirozeně z rehabilitačního cvičení, kterému se oddávali pacienti s bolestmi pohybového aparátu i sportovci, již potřebovali zregenerovat unavený, opotřebovaný či dokonce zraněný organismus. Ve vodě mohli dělat cviky, které by na suchu byly prostě neproveditelné.

Cvičí se ve vodě při hudbě. Zaměřuje se na redukci váhy, fyzickou kondici a vyrovnávání těla. Řadí se do skupiny kondičně-rehabilitačních programů. Aqua aerobic mohou cvičit jak ženy, tak muži všech věkových i váhových kategorií.

Cvičí se v bazénu s vlažnou vodou. Provádí se různě rychlé pohyby zaměřené na procvičení všech partií, a to v podstatě bez omezení. Voda jako cvičební prostředí je totiž k tělu nesmírně ohleduplná. Nehrozí pád na tvrdou zem, odřeniny ani zlomeniny.

Aqua-aerobik má tři úrovně cvičení

Ve vodě mělké (po prsa)

Ideální pro začátečníky, v mělké vodě vážíme zhruba 50% své hmotnosti na suchu. U nás je mělká voda využívaná poměrně málo, ale přesto se najdou bazény. Cvičení je opravdu náročné, je vhodné využívat pomůcky, např. aqua packy, rukavice, nudle či míče.

Přechodné (od pasu po ramena)

Ideální pro většinu z nás, v přechodné vodě vážíme asi 10% své hmotnosti na suchu. Nejčastěji využívaná hloubka vody, kterou naleznete téměř na každém bazéně. Ideální hloubka k využití všech aqua aerobních pomůcek od křidýlek až po gumy, které slouží pro zvýšení intenzity a účinnosti cvičení.

Ve vodě hluboké (bez dotyku dna)

Pro středně pokročilé a zdatné jedince. Nedochází k žádným otřesům a nárazům, vhodné pro pooperační stavy, problémy s klouby či páteří.Využíváme především aqua pásů či aqua noodles. Patří mezi nejintenzivnější ze všech druhů aqua-aerobiku. Jsou zde kladeny větší nároky na schopnost udržet rovnováhu a koordinaci. Při cvičení v hluboké vodě se využívá nadlehčovací pás (aqua-jogger), jehož základní funkcí je udržet tělo ve vertikální poloze a umožnit práci svalům trupu a končetin bez přetěžování jiných oblastí.

Jak vypadá lekce

Nejprve je nutné organismus zahřát, připravit ho na zátěž. Této fázi se říká warm-up 1 a člověk při ní většinou jen chodí či vykopává.

Následuje warm-up 2, kdy se intenzita pohybů zvyšuje.

V hlavní části hodiny se pak provádějí aerobní cviky, které rozvíjejí sílu a vytrvalost a tvarují postavu. Cvičení se postupně zrychluje, používají se pomůcky.

Pak přichází na řadu fáze cool-down, neboli postupné uvolňování, relaxace.

A na závěr se tělo musí znovu rozehřát, aby člověk z bazénu odcházel s pocitem tepla. K tomuto účelu může dobře posloužit například prosté plavání.

Vodní prostředí a jeho výhody

Velkou výhodou aqua-aerobiku je nadlehčení ? člověk ponořený po ramena do vody "ztrácí" přibližně 90% váhy, cvičení tak nezatěžuje kosti, klouby a ani páteř těla, dochází ke zlepšení kardiovaskulárních funkcí. Voda poskytuje 12× větší odpor než vzduch, je to dokonalý posilovací stroj. Odpor vody vyvíjí na všechny části těla stejný tlak ? tzn., že při cvičení jsou protilehlé svaly procvičované oblasti zatěžovány rovnoměrně, aqua-areobik tedy zvyšuje rozvoj svalové síly.

Hydrostatický tlak ovlivňuje fyziologické procesy v těle ? především zvyšuje vitální kapacitu plic, díky tomu dochází ke zvýšenému přívodu krve do svalů a celkovému zrychlení metabolismu. Díky tlaku vody na povrch těla dochází k mírnému masážnímu efektu, a zároveň tedy k lepšímu odbourávání podkožního tuku a formování postavy.

Tempo cvičení aqua-aerobiku, zpomalené odporem prostředí, dává možnost správného provedení cviku. Ve vodě je jen nízké riziko úrazu. Díky fyzikálním vlastnostem vodního prostředí mohou vedle sebe cvičit jedinci rozdílné úrovně zdatnosti, začátečníci i pokročilí.

U nejistých cvičenců zůstávají pod vodní hladinou delikátně skryty kilogramy nadváhy nebo další "nedostatky". Ve vodě zvládneme i cvičení, které by bylo na suchu pro nás velmi náročné.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: