Cizrna ? římský hrách

Cizrna ? římský hrách

Cizrna beraní (Cicer arietinum L.) patří mezi luštěniny a podobá se velkému hrachu. Druhové jméno dostala cizrna podle svých semen, které mají nepravidelně hrbolatý tvar s charakteristickým zobáčkem, a připomínají ovčí hlavu.

Rozlišujeme dva různé typy cizrny. Jeden je tmavý a s menšími semeny, druhý tvoří větší semena smetanově bílé barvy. Je to teplomilná rostlina, pocházející ze Střední Asie a Indie, ale pěstuje se i v Americe, Austrálii, Jižní Evropě a v minulosti se pěstovala i na Jižní Moravě a Slovensku.

Obsah živin

Semena cizrny mají kromě vynikajících chuťových vlastností také vysokou výživnou hodnotu. Obsahují vysoké množství sacharidů, bílkovin a vlákniny, takže rychle zasytí. V sacharidech je nejvíce zastoupen škrob ? cca 47% a rozpustné cukry 5-9%. Cizrna obsahuje 15-30% bílkovin. Je vhodnou součástí dietního jídelníčku, ale také jídelníčku vegetariánů, těhotných žen a dětí. Je bohatým zdrojem vápníku a železa, lysinu a mastných kyselin, které nás chrání před onemocněním srdce a cév. Z vitamínů obsahuje nejvíce kyselinu pangamovou neboli vitamín B15, který je vynikajícím antioxydantem. Stejně jako ostatní luštěniny obsahují i semena cizrny látky nepříznivě ovlivňující stravitelnost. Jejich účinky je možné eliminovat namáčením a tepelným zpracováním semen.

Cizrna v kuchyni

Suchá semena se musí vařit pomalým mírným varem a ještě před tím je třeba je minimálně 4 hodiny namáčet. Dobu varu poněkud urychlíme, když do vody, ve které je máčíme, přidáme sůl. Místo suché cizrny, jejíž příprava je časově náročná, můžeme ale použít cizrnu konzervovanou, která si zachovává jedinečnou chuť i křupavost.

Kromě vaření se používají další způsoby úpravy cizrny ? fermentování, paření, smažení či pražení semen. Jedním z nejznámějších pokrmů z cizrny je španělská cizrnová polévka (garbanzo). Ve Středomoří se s oblibou konzumuje kaše připravovaná z uvařených semen (hummus), pro děti je pochoutkou pražená cizrna obalovaná cukrem. Cizrnová mouka smíchaná s pšeničnou se používá na pečení nekvašeného chleba nebo se přidává do nejrůznějších pekařských produktů. Samostatně nebo jako zeleninová příloha se konzumují také vařená nebo nevařená zelená semena. Dá se použít do polévek, jako příloha, na pomazánky. Mladé rostlinky cizrny se používají k přípravě salátů.

Náš tip: Cizrna na rajčatech

Suroviny: 3 hrnky naklíčené cizrny, 1 cibule, olej, mletý koriandr, kurkuma, pepř, zeleninový vývar, 500 g rajčat, bazalka, 3 stroužky česneku, kysaná smetana, petrželka

Postup: Nakrájenou cibuli osmažíme na oleji, přidáme naklíčenou cizrnu, koření, zeleninový vývar a dusíme do poloměkka. Potom přidáme pokrájená rajčata a vaříme do měkka. Před podáváním vmícháme kysanou smetanu s rozetřeným česnekem a petrželkou.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: