Chůze

Chůze

Chůze patří k nejjednoduššímu způsobu, jak si udržet dobrou kondici, je nejpřirozenějším druhem pohybu pro člověka. Přesto chůze bývá opomíjena a mnoho z nás ji ani nepovažuje za sport. Může však být stejně účinná jako běh nebo cvičení v posilovně.

Chůze má totiž schopnost rozpohybovat všechny skupiny svalů a aktivizuje celý organizmus. Chůze má ve srovnání s jinými pohybovými aktivitami zásadní výhodu: může ji provozovat téměř každý, bez ohledu na věk a zdravotní stav.

Svižná třicetiminutová chůze šest dní v týdnu dokáže zmenšit obvod pasu a omezí riziko metabolického syndromu, který souvisí s obezitou a sedavým životním stylem. Ale nezapomínejme, že prvních 20 minut je takové zahřívací kolečko. Tělo začíná sahat do tukových zásob a spalovat je až po těchto 20 minutkách.

Jak poznat svižnou chůzi

Musíte být trochu udýchaný/á tak, abyste ještě mohl/a mluvit. Také byste měl/a cítit mírnou horkost. Potom je Vaše chůze efektivní.

K tomu, abyste na svém zdraví pocítili její příznivý efekt, by měly stačit už tři měsíce pravidelné a intenzivní chůze. Ale je k tomu třeba, abyste chodili správně. Tedy dost často, dost rychle a ve správném postoji.

Správná chůze

Musí být pokud možno plynulá, kroky musí být stejně dlouhé. Páteř by při ní neměla nijak trpět ? nejdřív je třeba došlápnout na patu a postupně přenášet těžiště těla dopředu ke špičce. Přitom se pata odlehčuje, až se chodidlo úplně odrazí od země a noha se špičkou se odrazí s dotažením a zároveň protažením zadní strany končetiny a stažením hýžďových svalů.

Při chůzi je důležité rovněž správně zapojovat svaly na nohou, protože díky tomu netrpí ani kolena a kyčle. Nelze zapomínat na správné dýchání a práci rukou. Trup by měl být rovný a přirozeně uvolněný.

Léčivé účinky chůze

  • má příznivý vliv na tělesnou hmotnost
  • chůze posiluje kosti a zlepšuje koordinaci pohybů
  • díky silnějším kostem zabraňuje vzniku osteoporózy
  • chůze produkuje hormony dobré nálady
  • chůze okysličuje a prokrvuje mozek a zlepšuje tak naši paměť
  • chůze posiluje srdce a snižuje tím riziko vzniku srdečního onemocnění
  • chůze je účinnou prevencí proti rakovině
  • pravidelná chůze prodlužuje život
  • napomáhá snižovat hladinu celkového cholesterolu
  • pomáhá snižovat vysoký krevní tlak
  • navrací pružnost cévám, které s věkem ztrácejí více než polovinu své elasticity
  • pomáhá snižovat riziko rozvoje cukrovky
  • předchází i nervozitě a stresu, jako ostatně každý pravidelný pohyb ? tělo při rovnoměrném zatížení vylučuje méně stresových hormonů, které oslabují imunitní systém, čímž se zvyšují obranné schopnosti organizmu

Čemu se při chůzi vyhnout

  • nevhodné obuvi
  • příliš rychlému tempu na začátku chůze
  • nesavým materiálům oblečení
  • máte-li nějaké vážné zdravotní potíže, volte raději chůzi pomalou

Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: