Cholesterol

Cholesterol

Cholesterol najdeme v buněčných membránách všech tkání, největší množství je v mozku, játrech, ledvinách a míše. Účastní se například výstavby buněčných membrán, hraje důležitou roli v boji proti rakovině - ovlivňuje imunitní systém, obaluje nervová vlákna, vzniká z něj žluč.

Lidé si často myslí, že všechen cholesterol přijmeme potravou. Opak je pravdou, většina cholesterolu vzniká v buňkách a buněčných tkáních. Denní produkce je asi 1 gram, z toho kolem 20 - 25 % zajišťují játra. Ze stravy přijmeme zhruba poloviční dávku.

Cholesterol (stejně jako ostatní krevní lipidy) je v těle přenášen pomocí částeček, kterým říkáme lipoproteiny. Jsou složeny z tuků a bílkovin. A právě vzájemný poměr těchto dvou základních součástí určuje některé jejich charakteristické fyzikální vlastnosti, podle kterých je můžeme rozlišovat. Pokud lipoprotein obsahuje více tuků než bílkovin, pak má nižší hustotu než voda a označujeme jej jako LDL (low density lipoprotein = lipoprotein o nízké hustotě), pokud obsahuje více bílkovin a méně tuku, má vyšší hustotu než voda a hovoříme o HDL (high density lipoprotein = lipoprotein o vysoké hustotě). Cholesterol, který se naváže na takový lipoprotein a vytvoří s ním jeden komplex, pak vlastně rozlišujeme podle jeho "přenašeče".

Špatný a hodný cholesterol

LDL cholesterol ("špatný cholesterol") považujeme za škodlivý, protože jeho vysoká koncentrace zvyšuje riziko vzniku srdečně cévních onemocnění. V této formě je cholesterol transportován cévním řečištěm do okrajových tkání, a je tak umožňováno jeho případné negativní působení na cévní stěny (ukládání do stěny cév).

Naopak HDL cholesterol ("hodný cholesterol") je pro nás příznivý, protože pokud je ho v organismu dostatek, vyrovnává škodlivý efekt ostatních tuků, a výše zmíněné riziko tak snižuje. HDL cholesterol je transportován z krevního řečiště do jater, a tím působí proti usazování cholesterolových plátů na stěnách cév (nejčastější příčině aterosklerózy).

Jaké jsou normální hodnoty tuků v krvi? (v mmol / l)

ParametrNormální hodnotaHodnota představující zvýšené rizikoHodnota představující vysoké riziko
Celkový cholesterol3,9 – 5,25,2 – 6,2nad 6,2
HDL cholesterolnad 1,2 pod 0,9 
LDL cholesteroldo 3,43,4 – 4,1nad 4,1
Triglyceridydo 2 g/l2 – 4 g/l 

Triacylglyceroly jsou estery glycerolu a mastných kyselin, které tvoří až 95 % lipidů v plazmě a v zásobních tkání.

Hlavní příčiny vysokých koncentrací cholesterolu

Příčiny vysokých koncentrací lipidů v krevním séru musíme hledat jak v zevním prostředí (nezdravá strava a nedostatek pohybu, špatný životní styl), ale také v genetických faktorech (tzv. primární familiární příčiny). Vliv mají i ostatní onemocnění jako diabetes mellitus, snížená funkce štítné žlázy, vysoké hladiny homocysteinu, ledvinové selhání. Pozor bychom si měli dávat i v souvislosti s léky, ty mohou také koncentrace zvyšovat např. gestageny, diuretika, betablokátory nebo kortikoidy.

Prevence

Jelikož genetické faktory zatím nedokážeme ovlivnit, spočívá primární i sekundární prevence ve zdravém životním stylu. Důležitá je strava s nízkým množstvím tuků a cholesterolu.

Co můžeme sami

Nejdůležitějším opatřením v prevenci hyperlipoproteinémií je zdravý životní styl. Hlavně dieta a pohybová aktivita.

Dietní zásady spočívají především v omezení konzumace tuků, zvýšení vlákniny v potravě a omezení příjmu alkoholu. Konkrétně můžeme říct, že bychom měli z našeho jídelníčku vyloučit nebo alespoň výrazně omezit vnitřnosti, máslo, sádlo, slaninu, tučná masa, masové konzervy, uzeniny, šlehačku, smetanu, majonézu, tučné sýry, sladkosti, ořechy. Vhodná jsou libová masa (kuře, krůta, králík, ryby), netučné mléko, bílý jogurt, nízkotučné sýry, rostlinné ztužené tuky, zelenina, čerstvé ovoce a luštěniny. Při kuchyňské úpravě volit raději dušení, grilování bez tuku a vyhnout se smažení a fritování. Mírně zvyšovat podíl nenasycených mastných kyselin – tzn. olej slunečnicový, saflórový (ze světlice barvířské), kukuřičný, sójový, olivový. Zvýšit příjem vlákniny – luštěniny, zelenina, ovoce, celozrnné výrobky. Zvýšit konzumaci ryb, hlavně mořských.

Z pohybu upřednostňujeme aerobní cvičení, tedy běh, rychlou chůzi, plavání, jízdu na kole.

Co neovlivníme

Nemůžeme ovlivnit svou genetickou výbavu. Pokud se v rodině zvýšené hladiny cholesterolu a ostatních tuků vyskytují, tak je dost možné, že i my, přes dodržování zdravého životního stylu, budeme mít hodnoty krevních lipidů vyšší. Ale určitě ne tolik jako ten, kdo se navíc ještě přejídá a nesportuje!

Více o bezlepkové dietě se dozvíte v naší rubrice dietní sestra.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: