Brokolice

Brokolice

Brokolice je zelenina, jejíž obliba v našich kuchyních v posledních letech neustále roste. Jistě to není náhoda. Dá se dobře kuchyňsky připravovat, zmrazená je celoročně dostupná, má příjemnou chuť a hlavně se řadí k tomu nejzdravějšímu, co si můžeme dopřát.

Brokolice patří do čeledi brukvovitých, stejně jako květák, zelí, kapusta a kedluben. Brukvovité rostliny se mezi sebou snadno a dobře kříží, takže se můžeme běžně setkat třeba s bílou brokolicí.

Brokolice má tvar růžic, které se vyznačují výrazným zeleným až modrozeleným odstínem a které jsou pevně uzavřené. Často je přirovnávána ke květáku, protože ji lze i podobně upravovat. Její chuť je ale výraznější.

Při nákupu vybíráme nepoškozené růžičky beze skvrn. Brokolici konzumujte do 3 dnů, jinak žloutne a ztrácí důležité živiny.

Původ brokolice

Brokolici znali už naši dávní předkové, ale její až zázračné účinky začaly být objevovány teprve v nedávné době. Pochází z oblasti Středozemního moře, s největší pravděpodobností z Apeninského poloostrova. Nyní se pěstuje a roste i v České republice.

Zdroj minerálních látek a vitaminů

V brokolici je obsažen především vitamin C, dále betakaroten a vitamin E. Dalším v řadě je zastoupen vitamin K. Významné je též velké množství vitaminu B1 a B2 a kyseliny listové.

Čím tmavší barvu brokolice má, ať už zelenou nebo modrozelenou, tím více vitaminu obsahuje.

Z minerálních látek je bohatě zastoupen vápník a draslík, dále pak hořčík, železo, síra, fosfor a selen. Nezanedbatelný účinek má i zastoupení vlákniny.

Účinky na naše zdraví

Brokolice je považována za jednu z nejzdravějších zelenin. Snižuje riziko cévních onemocnění, mrtvice, šedého zákalu. Pomáhá při léčbě osteoporózy, doporučuje se při onemocněních jater, žlučníku, žaludku a ledvin. Podílí se na detoxikaci karcinogenních látek v těle, které do těla vstupují okolním prostředím a ve stravě.

Brokolice významně podporuje správnou činnost svalů, srdce, přenosu nervových vzruchů a tvorbu hormonů. Vysoký podíl vlákniny pomáhá proti ochabnutí střev, posiluje epitelu sliznice střev a tím preventivně působí proti vážným střevním onemocněním.

Brokolice také působí preventivně proti infekcím a zlepšuje trávení, odstraňuje zácpu. Podporuje metabolismus, povzbuzuje imunitní systém, pomáhá proti neklidu, nervozitě a poruchám spánku, podporuje krvetvorbu, zásobuje buňky kyslíkem, a mírní menstruační bolesti u žen.

Prevence proti rakovině

Chemická látka I3C, která je obsažena v brokolici (ale také květáku a zelí), dokáže "opravit" DNA v buňkách, a tím zabránit jejich rakovinnému bujení. Zmíněné látky zřejmě zvyšují množství genů BRCA1 a BRCA2, které zabraňují předávání poškozených genetických informací na další generace buněk. Lidé s vadným genem BRCA jsou vystaveni vyššímu riziku onemocnění některými druhy rakoviny, jako například rakoviny prsu, vaječníků nebo prostaty.

Recept na závěr

Suroviny: 500 g brokolice, 100 g plátkového ementálu, 200 ml vývar z bujonu, máslo na vymazání, muškátový oříšek, 3 lžíce citrónové šťávy, sůl.

Postup: Brokolici očistíme a rozdělíme na růžičky. Trochu vývaru smícháme s citrónovou šťávou a ochutíme trochou muškátového oříšku. Ve směsi podusíme brokolici. Mezitím si máslem vymažeme gratinku nebo pekáček. Když je brokolice měkká, přeložíme ji do připravené gratinky, pokryjeme plátky sýra a dáme zapéct do trouby.

Když se sýr rozpustí a na povrchu dostane zlatavou barvu, je pokrm hotov. Ihned podáváme. Zapečenou brokolici můžeme podávat jako hlavní pokrm, ale také jako přílohu ke grilovaným masům nebo masitým pokrmům.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: