Bezpečné opalování

Bezpečné opalování

Léto se nezadržitelně blíží a mnozí z nás si ho neodmyslitelně spojují s pokožkou opálenou dobronzova. Opalování s sebou ovšem nese rizika pro náš organizmus, zejména pokožku. Shrnuli jsme zásady, které je nutné dodržovat, abychom se těmto rizikům vyhnuli.

UV záření

UV záření vyvolává celou řadu onemocnění kůže. Patří mezi ně jednak onemocnění vyvolaná UV zářením, dále závažné kožní choroby UV radiací zhoršované nebo provokované a choroby ohrožující život, u kterých UV záření vyvolává změny v genetickém materiálu buněk kůže a transformuje je v buňky rakoviny kůže. Mezi nejčastější choroby patří světelná erupce, světelná kopřivka, často vyvolaná fotosenzibilizací po lécích a antikoncepčních přípravcích, fotosenzitivní ekzém, perzistující světelná reakce, aktinický retikuloid aj.

Závažné je i tzv. kumulující poškození DNA vyvolávané opětovnou expozicí UV radiace. Poškození se projevuje předčasným stárnutím kůže (photoageing). Pokožka je poškozována převážně UVB paprsky, zatímco škára (dermis) jak UVB, tak i UVA radiací. Na kůži, a to zejména v oblastech těla nekrytých ošacením, pozorujeme postupný vznik vrásek, suchost a zhrubění kůže, zesílení rohové vrstvy pokožky, rozšíření drobných kapilár kůže, skvrnitou pigmentaci a ochabnutí přirozeného napnutí kůže způsobené degenerací podpůrných elastických a kolagenních vláken dermis. Bránit se předčasnému stárnutí kůže je možné preventivním používáním ochranných slunečních přípravků. Na projevy stárnutí kůže a jejího chronického poškozování sluncem je třeba se dívat nejen z hlediska kosmetického, ale zejména z hlediska jejich souvislostí se vznikem kožních chorob, především prekanceróz a kožních nádorů.

Několik tipů

  • Nejsilnější záření je mezi 11. a 15. hodinou, proto se v této době pobytu na přímém slunci vyhněte!
  • Sluneční krém naneste pozorně a v silné vrstvě na všechny odhalené partie těla.
  • Na začátku léta vyberte vyšší SPF faktor, než je pro vás doporučováno.
  • Opalovací krém po koupání aplikujte znovu.
  • Opalujte se postupně, pokožka si vytváří ochranné látky postupně.
  • Do stínu dopadá asi 40 % škodlivého UV záření, proto se chraňte i zde.
  • Noste vhodné oblečení a doplňky (trička, klobouky a sluneční brýle).
  • Nezapomeňte, že sníh a voda odráží sluneční paprsky intenzivněji, proto v těchto případech volte vyšší SPF faktor.
  • Pro opalování využívejte ranní sluneční paprsky. Jsou nejméně škodlivé.
  • Mezi nejvíce ohrožené partie patří nos, uši, ramena, výstřih a nohy. Proto nikdy nezapomeňte poctivě nanést opalovací mléko.
  • Po opalování je naše pokožka vysušená. Je třeba jí dodat potřebnou vlhkost i vitamíny. Zejména vitamín E, ovlivňující elasticitu kůže, je vhodný.
  • Nekombinujte opalování na slunci a v soláriu.
  • Nezapomínejte ani na ochranu očí. Používejte vždy sluneční brýle s UV filtrem.

Ochranný faktor

Ukazuje ochranu proti UVB paprskům. Výšku faktoru vybírejte s ohledem na svůj fototyp, případně zda trpíte alergiemi či jinými onemocněními kůže. Neprohloupíte, když se budete držet vyšších hodnot.

Fototypy

V prvé řadě musíme zjistit, do jakého fototypu spadáme. Fototypy se liší podle organizmu. U jednotlivých fototypů uvádíme i doporučovaný ochranný faktor.

TYP I - keltský typ (cca 2 % obyvatel)

Pleť nápadně světlá, silné pihy, vlasy rezavé, oči modré. Pokožka se nikdy neopálí, jen zčervená. Přirozená ochrana kůže je 5-10 minut. Kvůli opálení na slunce raději nechoďte, tento typ kůže nikdy nepigmentuje. Doporučený ochranný faktor (SPF): v ČR 20-25, u moře 30-50

TYP II: Evropan se světlou pletí (cca 12 % obyvatel)

Pleť lehce tmavší, pihy řídké, vlasy blond, oči modré, zelené nebo šedé. Kůže nejprve zčervená, ale následně zhnědne. Přirozená ochrana kůže je 10-20 minut. Měli byste se mazat i při malých pochůzkách, třeba před cestou do práce. Doporučený ochranný faktor (SPF): v ČR 20, u moře 20-40

TYP III: Evropan s tmavou pletí (cca 78 % obyvatel)

Pleť světle hnědá, pihy žádné, vlasy tmavě hnědé, oči šedé nebo hnědé. Opalujete se dobře, sice přes zčervenání, ale to je minimální, kůže brzy zhnědne. Přirozená ochrana kůže je 20-30 minut.Při delším pobytu na slunci byste se měli mazat ochrannými prostředky. Doporučený ochranný faktor (SPF): V ČR 15, u moře 25.

TYP IV: středomořský typ (cca 8 % obyvatel)

Pleť hnědá, olivová, vlasy tmavě hnědé, oči tmavé. Opalujete se bez zarudnutí rovnou do hněda. Přirozená ochrana pleti je 40 min. U moře a na horách je doporučeno použít opalovací prostředky. Doporučený ochranný faktor (SPF): v ČR 10, u moře 20.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: