Antioxidanty a volné radikály

Antioxidanty a volné radikály

Volné radikály jsou atomy nebo molekuly, kterým chybí jeden elektron. Snaží se proto tento chybějící elektron z okolních struktur znovu získat.

Pokud se jim to podaří, dochází k poškození buněk, tuků, proteinů a dědičných bílkovin (DNK) a začíná rakovinové bujení. Proces rozmnožování volných radikálů v těle nazýváme oxidací.

Volné radikály se také podílejí na rozvoji arteriosklerózy (poškození buněčné stěny ukládáním tuků) a tím zvyšují riziko tvorby krevních sraženin, urychlují proces stárnutí tělních tkání. Zdrojem volných radikálů je nejčastěji rentegové nebo UV záření, znečištěné prostředí a tabákový kouř. Najdeme je ale i ve spoustě potravin (maso, sladkosti).

Jak pomáhají antioxidanty

Organismus každého z nás je vybaven ochranným aparátem, který se nazývá celková antioxidační kapacita. Skládá se především z enzymů, některých bílkovin, minerálů (jako např. selen), ale také z vitaminů. Všem těmto látkám, které dokáží bojovat s volnými radikály a ?strkají? jim jejich chybějící elektrony, říkáme antioxydanty (zpomalují a zamezují oxidaci). Likvidují volné radikály tím, že jim dodávají jejich chybějící elektron.

Jaké látky se řadí mezi antioxidanty

Z vitamínů patří mezi nejvýznamnější antioxidanty vitamín C, vitamín A a E. Významný je také inositol neboli vitamín B8. Jako jeden z mála dokáže zvýšit aktivitu přirozených zabíječů buněk nádorového bujení a brání tak rakovinovým buňkám dále se šířit a metastázovat. Najdete jej hlavně v luštěninách, celozrnných potravinách, v rýži, v grapefruitech a v zelí. Dalšími vynikajícími antioxidanty jsou selen, zinek a koenzym Q 10. Dále sem patří flavonoidy obsažené v sojových bobech a nebělené rýži a radikálový nepřítel lutein (kapusta, zelí, špenát, salát, brokolice). Antioxidanty se nacházejí také v zeleném čaji a v džusech z hroznového vína.

Antioxidanty mezi vitamíny

Vitamín A (beta-karoten)

Pomáhá zvýšit odolnost tkání proti infekcím, je nezbytný pro tvorbu pigmentu. Napomáhá chránit pokožku před UV zářením a udržuje ji zdravou.

Vitamín C

Podporuje tvorbu kolagenu, zvyšuje naší odolnost vůči infekcím, zpomaluje růst zhoubných nádorů, urychluje hojení ran a pomáhá při odbourávaní jedovatého acetaldehydu (vedlejší produkt metabolismu alkoholu).

Vitamín B1

Blahodárně působí na CNS (centrální nervový systém). Navozuje stav optimismu, pomáhá odstraňovat deprese, posiluje paměť. Stabilizuje chuť k jídlu a podporuje vylučování žaludečních kyselin.

Vitamíny B2

Spolu s vitamínem A napomáhá udržení zdravé pokožky a dobrého zraku. Napomáhá při vstřebávání železa, částečně tlumí chuť na sladké.

Vitamín B3

Napomáhá při metabolismu živin (proteinů, karbohydrátů, lipidů), posiluje trávení. Uvolňuje histamin, který je v malém množství potřebný k hojení ran.

Vitamín B6

Oplývá vlastnostmi, které napomáhají metabolismu, používá se při redukčních dietách.

Vitamín E

Napomáhá regeneraci buněk a oddálení procesu stárnutí, ve větších dávkách potírá toxické účinky z potravin, snižuje krevní cholesterol, zřeďuje krev a působí preventivně vůči civilizačním nemocním.

Další antioxidanty

Selen

Tento minerál s mnohostranným ochranným účinkem snižuje dopady jedovatých těžkých kovů na lidský organismus, zabraňuje na povrchu buněk zničení mastných kyselin oxidací.

Zinek

Má pozitivní vliv na imunitní systém. Ovlivňuje látkovou výměnu bílkovin a sacharidů, účastní se zásobování organismu inzulínem a tak řídí jeho produkci. Urychluje hojení ran.

Cystein

Tato aminokyselina brání vzniku chorob, zpomaluje degenerativní onemocnění, má schopnost blokovat škodlivé následky zvýšeného vylučování insulinu.

Koenzym Q10

Působí kladně na imunitní systém, zabraňuje parodontóze, má kladný vliv na srdeční funkce a fyzický stav organismu.


Hodnocení:   
  • Počet hvězdiček je 3/5
Poslat e-mailemposlat e-mailem
Vytisknout článekvytisknout článek

Diskuze: